Alig adták át a forgalomnak az M35-ös Debrecent elkerülő új szakaszát, valamint a gyorsforgalmi utat és a 47. számú főutat összekötő, kétszer egy sávos elkerülőt, a beruházó Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (NIF) már közzé is tette a 481. számú főút kivitelezési munkáinak elvégzése szerződésének módosítását.
A változtatás oka az, hogy újabb feladatot kívántak elvégeztetni a kivitelező Strabag Építő Kft.-vel. Ez nem más, mint egy járműosztályozós csomópont építése a 481. számú főút 4+192 kilométerszelvényében. (A járműosztályozó a kereszteződés előtt a járművek besorolásához szükséges útszakasz.)
A beruházó azzal indokolta, hogy a feladatra nem írt ki újabb közbeszerzést, hanem a meglévő szerződést módosítja, hogy egy új vállalkozó jelentős késedelemmel és többletköltséggel tudná megépíteni a csomópontot, mert jelentkezne a felvonulás, az organizáció, a burkolatok és földművek, árkok, útcsatlakozások visszabontásának költsége, amely összesen mintegy tízmillió forint. A módosítás nem járt a szerződéses érték növekedésével, a járműosztályozós csomóponttal együtt is nettó 4,9 milliárd forint maradt.
Mint emlékezetes, a múlt héten adták át az M35-ös autópálya új szakaszát és a Debrecent délről elkerülő utat, hivatalos nevén a 481-es főutat, amely összeköti az új sztrádaszakaszt a 47-es főúttal. Az M35-ös teljes új szakaszát két ütemben építik meg, az első ütem a sztráda első, ötkilométeres szakasza volt az elkerülőig, a második szakasz az elkerülőtől Berettyóújfaluig tart majd. Már a második ütem építése is folyik, azt a tervek szerint 2019-ben fejezik be. A beruházás főbb műszaki adatairól elmondható, hogy 17 milliárd forintból készült el a kétszer két sávos új autópálya-szakasz leállósávval, középső elválasztó sávval, két csomóponttal az M35-ös és a 4. számú főút, illetve az M35-ös és a 481. számú főút csatlakozásánál. Az öt és fél kilométer hosszú, kétszer egysávos 481. számú főútvonal az M35-öst köti össze a 47-es főútvonallal Mikepércs alatt.
Ugyancsak az elmúlt napokban adták át az M85-ös gyorsforgalmi út csornai elkerülő szakaszának második ütemét. A beruházásban 4,45 kilométernyi, kétszer két sávos és 1,6 kilométer hosszú, kétszer egy sávos, új építésű út készült el. A 14 milliárd forintos projektet a Strabag-holdinghoz tartozó STR Építő Kft. és a Belfry PE Kft. kivitelezte. Az M85-ös fejlesztését a város észak–déli elkerülését lehetővé tevő első fázis 2015-ös megvalósításával kezdték el. A most elkészült pályarész segítségével a Csorna és a közeli Farád település is mentesül az áthaladó forgalom alól. A munkálatok kevesebb mint két évig tartottak, az utat a szerződésben rögzített határidő előtt négy hónappal sikerült az autósoknak átadni.
Jövőre pedig elkezdődik az M85-ös építkezése a fertőrákosi csomópontig, a beruházás végén Sopront is bekapcsolják az országos gyorsforgalmi úthálózatba, illetve a Mosonmagyaróvártól Rajkáig vezető M15-ös kétszer kétsávos autóúttá fejlesztése is, amivel a szlovák határig az M1-es autópályáról szintén gyorsforgalmi úton lehet eljutni 2019 végére.
MAGASABB TELJESÍTMÉNY
A korábban becsült 25-27 százalék helyett idén várhatóan 30 százalékkal magasabb lesz az építőipar teljesítménye az előző évinél az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) szerint. Koji László, az ÉVOSZ elnöke az M1 aktuális csatornán vasárnap kiemelte: az építőipar az év elejétől hónapról hónapra növeli teljesítményét, és november-decemberben is tovább tart a növekedés. Minden részterületen bővülés lehet, a legnagyobb mértékű javulás az út-vasútépítés, azaz a mélyépítés területén várható az alacsony bázis miatt. Az összes építési tevékenység 43 százaléka a közép-magyarországi régióban valósult meg, de a vidéki térségek is elkezdtek felzárkózni az utóbbi két-három hónapban – jelezte. (MTI)