Bankok és közműszolgáltatók ügyintézését segítheti a jövőben a Pepper (Bors) nevű humanoid robot, amelyet tegnap mutatott be a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen (BME) a Netlife Robotics. A magyar cég saját fejlesztéssel szeretné megteremteni a jelenleginél jóval kényelmesebb ügyfélélmény alapjait a nemzetközi és a hazai ügyfélszolgálatokon. Az emberszabású gép francia fejlesztés, több modell közül választotta ki a Netlife.
Pepper négy éve került a piacra, azóta húszezer darabot adtak el belőle. A mesterséges intelligenciával (AI), hangfelismerő technológiával rendelkező gépet elsősorban szállodákban, repülőtereken, üzletekben dolgoztatják. Bartha Levente, a Netlife Kft. ügyvezetője hangsúlyozta: Pepper nem akarja elvenni az ügyfélszolgálatos alkalmazottak munkáját. Feladata éppen az, hogy tehermentesítse a humán dolgozókat, ez pedig különösen aktuális a napjainkban tapasztalható munkaerőhiányos időszakban.
Pepper most 12 nyelven beszél, a magyart egyelőre „tanulja”, a kihívást a ragozás okozza. A fejlesztők párhuzamosan dolgoznak a magyar és az angol és nyelvű ügyfélszolgálati verzión. A robot interneten csatlakozik ahhoz a felhőszolgáltatáshoz, amely feldolgozza, majd értelmezi a beszédet. A robot szövegértése elsősorban a beszéd sebességétől és a háttérzajtól függ, a kiejtéstől viszont nem. A fejlesztők szerint beszédhibások számára sem okoz majd akadályt Pepperrel szót érteni, de a halláskárosultak, idősek segítségére is lesz a robot.

Az emberszabású robot jelenleg 12 nyelven beszél, a magyart még most „tanulja”
Fotó: Bach Máté
A BME több mesterséges intelligenciával összefüggő kutatást futtat, ezek közül az AI4EU konzorciummal 20 millió eurós támogatást nyert el – közölték tegnap. A 2019 januárjában induló projekt célja létrehozni egy olyan európai AI-platformot, amely elősegíti az innovációs folyamatokat és a technológia transzfert a kutatók és a gyakorlati felhasználás között. Kulcsfontosságú ágazatokat céloztak meg, mint a közlekedés, a feldolgozóipar vagy az egészségügy.
– A pályázattal a kutatók lehetőséget kaptak arra, hogy a mesterséges intelligencia következő generációit fejlesszék ki, ezzel párhuzamosan a vállalkozások segítséget kapnak ahhoz, hogy ezeket alkalmazni is tudják. A BME a mesterséges intelligencia területén világszínvonalú kutatókkal, laboratóriumokkal és innovatív kutatás-fejlesztési projektekkel rendelkezik, s mindezt ugyanilyen színvonalon oktatja – emelte ki Józsa János, az egyetem rektora.
A 80 tagú konzorciumot a francia Thales Services vezeti. Az ismert ipari partnerek között található a Philips, az Orange, az Allianz, az SAP, a Siemens, a Telenor és az ABB. A magyarországi kapcsolattartó Németh Géza, a BME Távközlési és Médiainformatikai Tanszéke Beszédkommunikáció és Intelligens Interakciók Laboratóriumának vezetője. A másik magyar partner az Eötvös Loránd Tudományegyetem.