Élet-halál harcot folytatnak az utazási irodák a diszkont-légitársaságokkal és a közösségi online szállásközvetítő oldalakkal. A kihívás komoly: másfél óra alatt a toszkán tengerpart közelében teszi le a repülőgép a magyar utazót, és a szállásként kínált lakás ára is vetekszik a szállodáéval. Ezzel szemben jellemzően a turistabuszos-félpanziós hotel ajánlata áll, úgy, hogy a költségek nagyjából hasonlók.
Október végén vettem részt az ötnapos, négyéjszakás Firenze–Pisa-Siena–San Gimignano körúton, de a két teljes, autóbuszon töltött nap némileg elvette a világlátás örömét. Úgy határoztam, megismétlem ugyanezt – vagy valami hasonlót –, de másképp.
A Budapest–Pisa diszkont-légijárat és az ismert internetes magánszállás-foglaló szolgáltatás segítségével ezúttal magam szerveztem az utazásomat. Ami a távolságot illeti, a repülőgép egyértelműen veri az autóbuszt. Az utóbbi 15 órás menetidejével szemben másfél óra repülési idő áll, ami a repülőtéri biztonsági vizsgálatokkal együtt sem több két és félnél.
Ám amint kiteszi az ember a lábát a repülőtérről, véget is érnek az előnyök: a helyi közlekedés, az ottani jegyváltási szokások kihívás elé állítják az egyéni utazót. Vagyis elmondható, a városi kirándulások során előnybe kerül a turistabusz, amely mindig akkor és ott áll rendelkezésre, amikor kell.
Örömömre szolgált az őszi társasúton, hogy néhány nap alatt annyi műemléket és műtárgyat csodálhattam meg testközelből, amennyit korábban évek alatt sem. De éppen emiatt éreztem személytelennek, futószalag-szerűnek a látogatást.

Lassan megszokottá válik a rendőrök jelenléte a turisták között
A magam szervezte úton meg sem fordult a fejemben, hogy mindezt még egyszer végigjárjam. De pótoltam, ami hiányzott a szervezett útból, hogy egy-egy városban tovább időzzek, sétáljak az utcákon, és akkor üljek le kávézni, amikor nekem tetszik. Erre nagyon is alkalmas volt a repülőgépes út.
Végiggyalogoltam egész Pisát, felfedeztem ötszáz esztendős botanikus kertjét, amely mellett úgy vonultak el a turisták, hogy észre sem vették. Annál inkább feltűnő volt a ferde torony árnyékában álló páncélozott katonai jármű. Firenzében pedig a dóm tövében parkolt a méregzöld páncélos, és ott most sokkal kevesebb is volt a turista, mint tavaly októberben.
A legnagyobb felfedezésem Pisa de Mare, azaz a tengeri kikötő- és fürdővároska volt. Pisa az Arno folyó torkolatában, a tengerparton épült csaknem ezer éve, mára azonban 13 kilométerre a szárazföld belsejében fekszik. Gyönyörű jachtkikötője és kiépített, márványborítású tengerpartja van. Az egyik kávézóban azon töprengtem, akár heteket lehetne tölteni a toszkán tengerparton.
A városlátogatásokhoz pedig érdemes lenne kombinálni a repülést és a buszos városnézést. Az utazási irodák így védhetnék ki az olcsó repülőjegyek, az online szállásfoglalás és a gurulós bőrönd veszedelmes szívóhatását.
Debrecen is elrajtolt
Csütörtökön kezdetét vette a nyári charterszezon a debreceni repülőtéren. Tamás László járatfejlesztési igazgató azt mondta, nyáron Debrecenből Törökországba, Észak-Ciprusra, Bulgáriába, illetve Krétára, Korfura és Zakyntosra is repülhetünk charterjáratokkal. Erfurtból, Lipcséből és Drezdából pedig német turisták érkeznek rendszeresen Debrecenbe és Hajdúszoboszlóra. A repülőtér vonzáskörzetéből egyre több költségtudatos utas választja a Debrecen Airportot – közölte az igazgató. Mint mondta, az új járatokkal jelentősen fejlődik a beutazóturizmus, nő a külföldiek által itt eltöltött vendégéjszakák száma, ami hozzájárul az idegenforgalom dinamikus fejlődéséhez Debrecenben, a kelet-magyarországi és határon túli régiókban.