Legutóbb a Lidl diszkontlánc kapott büntetést a Gazdasági Versenyhivataltól (GVH), mert a 2015-ös karácsonyi akciója idején megjelenő reklámjai-ban elhallgatta, hogy „Fa babaház” elnevezésű, illetve az azt helyettesítő termékét nem lesz képes kellő mennyiségben a vevők rendelkezésére bocsátani. A jogsértésért hárommillió forint bírságot szabott ki a GVH.
A hatóság ismertetése szerint a Lidl a 9999 forintért kínált babaházat a karácsonyi ajándékkatalógusában hirdette 2015 novemberében. Azonban – mint kiderült – a készletet úgy állították össze az akció kezdetekor, hogy az alulmúlta a keresletet, holott az előzetes reklámkampány olyan széles körű volt, hogy a hatóság szerint az alapján az áruházláncnak sejtenie kellett, hogy kevés lesz a termék. Olyannyira szűkös volt a darabszám, hogy az akciós játék már a leértékelés kezdetén, annak első napján elfogyott a készletből.
Emiatt jelentős számú panaszos jelzés érkezett, ráadásul a Lidl azzal is tetézte a hibát, hogy nem biztosított fogyasztói szempontból figyelembe vehető helyettesítő terméket az akcióban. Ennek ellenére özönlöttek a vásárlók a meghirdetett kedvezményre, ami a GVH szerint kimerítette a vásárlói megtévesztés esetét, mivel az olcsóbb játék reményében betért vevők a helyszínen más termékekre is pénzt adhattak. Vagyis a kereskedő elérte a célját, forgalmat generált, míg a babaházért érkező fogyasztó hoppon maradt.
A diszkontlánc azzal is megsértette a szabályokat, hogy a hirdetésében nem hívta fel egyértelműen a vásárlók figyelmét arra, hogy ez a játékkészlet a valóságban kisebb méretű, mint amekkorának a reklámfotókon tűnik.
A GVH a bírság kiszabásakor a hirdetés árát vette alapul, és súlyosító körülményként értékelte, hogy a reklám becsalogató hatású volt. Enyhítő körülményként vették viszont figyelembe a Lidl azon kötelezettségvállalását, amelyet a cég arra az esetre is előre vállalt, ha azt a GVH nem fogadná el a helyzet enyhítésére.
A versenyhivatal arra figyelmeztet, hogy a boltokban jellemző „készlet erejéig” és más hasonló tartalmú kijelentések alkalmazása nem mentesíti a vállalkozást a jogsértés megállapíthatósága alól, ha a törvény feltételei szerint is készlethiány merül fel.
A GVH álláspontja szerint nem várható el egy észszerűen eljáró fogyasztótól, hogy arra számítson, hogy a hirdetett akciós termék már a promóciós időszak elején elfogy.