Kezdődik a húsvéti bevásárlási szezon: mától a szokásosnál élénkebb forgalomra lehet számítani a nagy alapterületű bevásárlóközpontokban, a szupermarketekben, a piacokon, illetve a szaküzletekben. A korábbi években mért forgalom alapján kifejezetten a húsvéti ünnepekre körülbelül plusz 50 milliárd forintot költ majd a lakosság idén, főként élelmiszerekre, illetve napi fogyasztási cikkekre, játékokra, illatszerekre.
Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára lapunknak elmondta, valamennyi piaci szereplő arra számít, hogy ebben az évben tovább nő az értékesítésük az ünnep előtt, tavalyhoz képest jóval több árucikket adhatnak el valamennyi termékcsoportban.
Mint mondta, az év első két hónapja hagyományosan az év legkisebb forgalmú időszaka, általában a húsvéttal, illetve a tavaszi idő beköszöntével indulnak be a főbb lakossági beszerzések.
Vagyis nem csupán az ünnephez kapcsolódó tipikus termékek (sonka, tojás, csokoládéfigura, kalács) iránt ugrik meg ilyenkor a kereslet, hanem jellemzően a hétvégi házakban, nyaralókban, illetve az otthonokban is sokan most kezdenek különféle felújításokba, továbbá a kertészkedés, az utazás, a szabadtéri kikapcsolódás szükséges eszközeit is mostanában szerzik be a vásárlók.
– Mivel már a nagypéntek is munkaszüneti nap, ezen a napon kevés kivétellel az áruházak zárva tartanak. A vásárlók alkalmazkodnak az új rendhez, ezért arra lehet számítani, hogy a mostani – várhatóan sűrű forgalmú – hétvége után a jövő hét minden napján többen lesznek a boltokban a szokásosnál. A legnagyobb tömegre csütörtökön és szombaton kell számítani – utóbbira amiatt, mert legközelebb a húsvéthétfő utáni napon nyitnak ki az üzletek – vázolta a főtitkár.
Lapunk piaci körképéből kiderül, hogy a nagy nemzetközi piaci szereplők alaposan felkészültek a vásárlórohamra.
– A felkészülés március elején kezdődött meg a Tesco-áruházakban. A forgalom a karácsonyi szezonhoz hasonlóan a húsvéthoz közeledve növekszik, a csúcspontot a húsvét előtti utolsó héten éri el. Eladásaink a normál időszakhoz képest másfélszeresére nőnek az ünnepi időszakban – közölte megkeresésünkre a Tesco.
Kiemelték, továbbra is azt tapasztalják, hogy a vásárlóknak az ár mellett a termékek minősége is kiemelten fontos. A Tesco idén négymillió figurás édességgel, 15 millió tojással és 200 tonna kaláccsal készül az élelmiszerek iránti megnövekedett keresletre.
Az ünnep hatására több termék forgalma is megsokszorozódik: ekkor értékesítik a füstölt áru éves forgalmának csaknem felét, valamint a tojás éves volumenének 15 százalékát. Akárcsak a többi kereskedelmi egység, a lánc üzletei március 30-án, április 1-jén és 2-án zárva tartanak, ekkor az online kiszállítás is szünetel, más napokon a szokásos rend szerint működnek.
Az Auchan-áruházakban a húsvéti szezon az ünneptől visszaszámolva öt héttel korábban kezdődött, a legnagyobb forgalom azonban az utolsó héten várható. A lánc évről évre megújuló kínálattal, széles szezonális választékkal készül a kiemelt időszakra.
– Ilyenkor többen keresik a prémiumminőségű, illetve a helyben előállított termékeket, erre megerősített háttérrel, például munkaerő-átcsoportosítással készülünk, emellett hetente változó akcióink vannak – közölte a társaság.
Jelezték, az átlagos napokhoz képest 20 százalékos forgalomnövekedéssel számolnak, a tavalyi húsvéthoz képest pedig mintegy 10 százalékkal nőhet a húsvéti értékesítés. Úgy látják, a nagypéntek a forgalom átrendeződésével, egyfajta koncentrációval jár, de fogyasztáscsökkenést biztosan nem okoz a munkaszüneti nap.
Az Auchan árubeszerzése zökkenőmentesen szervezett, fennakadás nem várható a logisztikai feladatok ellátása során – fűzték hozzá.
– Egyes üzletekben hosszított nyitvatartás lesz csütörtökön és/vagy szombaton, a vásárlói rohamra megfelelő és átgondolt munkaszervezéssel, beosztással készülünk – válaszolta megkeresésünkre a Spar üzletlánc.
Mint írják, ezekben a napokban a tojásértékesítés akár 100 százalékos növekedést is produkálhat. Tavaly a húsvéti időszakban több pékárut adtak el a Sparnál, mint karácsony előtt, és több száz tonnányi sonkaáru került a vásárlókhoz, idén összességében 6-7 százalékos növekedést várnak az élelmiszer-forgalomban.
– Idén a húsvéti édességek február 22-e óta, a különböző húsvéti sonkák pedig március 5-e óta találhatók meg a Lidl-áruházak polcain – közölte a diszkontlánc, ahol gyerekjátékok, könyvek és különböző húsvéti ajándékötletek széles választéka is elérhető. A vállalat ugyancsak számít a tipikus húsvéti termékek iránti nagy keresletre, illetve tapasztalataik szerint a játékok is jelentős számban fogynak a boltokból.
– Február elejétől kaphatók a tipikus édességek az Aldi-üzletekben 299 és 2499 forint közötti áron, idén több olyan új terméket kínálunk, ami ajándéknak is megfelelő. Ezenkívül többféle magas minőségű sonkaterméket kínálunk, és kalácsból is széles a választék. Tojásból több millió darabot adunk el ebben az időszakban, és például a különböző tormatermékek iránt is jelentősen megnövekszik a kereslet. A zöldség-gyümölcs kínálatunkban március elejétől már elérhető a magyar forrásból származó paprika és paradicsom is – közölte a Magyar Időkkel a diszkontlánc.