Figyelemre méltó átrendeződés történt a napokban a kormányzaton belül: a közlekedési ügyeket, azon belül a nagy állami közlekedési vállalatokat felügyelő fejlesztési tárcától a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz (NGM) került át a vasútijármű-gyártás felügyelete. (A lépés annyiban logikus, hogy a nemzeti autóbuszgyártási programot is ez a szervezet felügyeli.) A súlypont eltolódását jelzi, hogy a kötött pályás járművek fejlesztéséért felelős miniszteri biztos ugyancsak az NGM szervezeti egységéhez kapcsolódik. Legalábbis így tájékoztatta lapunkat Tuzson Bence, aki a kormányzati kommunikációért felelős államtitkári megbízatása mellett vállalta el a feladatot.
A kötött pályás járműgyártási cselekvési terv keretén belül 2017–2018-ban 6500 millió forintot fordítanak a fenti célra. Ezen belül 5 milliárd forintért kifejlesztenek és megépítenek két prototípust a millenniumi földalatti vasút járműflottájának cseréje céljából. Ugyancsak prototípust építenek a fogaskerekű vasút számára, a jármű fejlesztésére szánt összeg 1,5 milliárd forint. A cselekvési tervben foglalkoznak a MÁV-Start IC+ programjának a támogatásával is, négy év alatt összesen több mint 45 milliárd forintért szerezhet be a nagy sebességre képes és emelt szolgáltatási színvonalat biztosító vasúti személykocsikból. A tervek szerint idén 3,2, jövőre 12,8, 2019-ben 16 és 2020-ban 13,4 milliárdot fordíthat a nemzeti vasúttársaság erre a célra.
A fejlesztési tervek között szerepel a HÉV-ek felújítása vagy lecserélése. Ebben a kérdésben a kormányhatározat nem dönti el a kérdést, hanem a fejlesztési miniszterre bízza, mérje fel a tennivalókat. (A szakmai közvélemény számára nem kétséges hogy a 40 évesnél idősebb szerelvények helyett új járműveket kell beszerezni.) Hasonlóképpen a helyzetfelmérés és -értékelés eredményétől teszi függővé a követendő lépéseket a kormány a mellékvonali motorvonatok, közismert nevükön „BZ”-k kiváltása vagy felújítása ügyében. Vasúti berkekben azt mondják, hogy sok idő a mérlegelésre nincsen, mert ezek a járművek a működőképességük végső határán jóval túl üzemelnek. A cselekvési terv a járművek cseréje, illetve az erre szánt források biztosítása mellett a hazai szakmunkások képzéséről, a kutatás-fejlesztés élénkítéséről, a gyártandó járművek esetleges exportjáról is rendelkezik.