Átfogó szakképzési javaslatcsomagot dolgozott ki a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) annak érdekében, hogy az oktatás a tudásalapú gazdasági stratégiát szolgálhassa – közölte a távirati iroda. Gablini Gábor, a szervezet alelnöke a program részleteivel kapcsolatban tegnap elmondta: az alapoktól újítanák meg a rendszert.
Első lépésként az általános iskola elvégzését egy országos alapkompetencia-vizsgához kötnék, amelyen az alapvető írás-, olvasás-, szövegértés és számolási készségek szintjét mérnék fel. Ennek célja, hogy a szakgimnáziumi képzésbe kerülők rendelkezzenek az alapkompetenciákkal, így alacsonyabb legyen a későbbi lemorzsolódás. Akik a vizsgán nem felelnek meg, azoknak rövid felzárkóztató programokat szerveznének.
Az alelnök szerint új ösztönzőrendszert kell felállítani, hogy motiváltabbak legyenek a fiatalok. Fontosnak tartják a mindenkori minimálbérhez igazított ösztöndíj és a tanulószerződéses juttatás bevezetését, amit az állam és a munkaadók közösen adnának. A javaslat szerint az ösztöndíjakról az állam gondoskodna.
A tanulók havi átlagos ösztöndíjalapjának összege a szakiskolai és a szakközépiskolai tanulóknál a mindenkori nettó minimálbér 40 százaléka, a szakgimnáziumi tanulóké pedig 60 százalék alanyi jogon járó összeg lenne. A tanulószerződéses juttatás a szakiskolai és szakközépiskolai tanulóknál legalább a mindenkori minimálbér 60 százaléka, a szakgimnáziumi tanulóknál pedig legalább a minimálbér 40 százaléka lenne. Ezt az összeget a gazdálkodók saját erőforrásaikból fedeznék úgy, hogy ez a kiadás adó- és járulékterhet nem viselő juttatásnak minősülne.
A részletesen kidolgozott csomagot az MGYOSZ már átadta az Innovációs és Technológiai Minisztériumnak és a nemrégiben megalakult Szakképzési és Innovációs Tanácsnak. Céljuk a szakképzési rendszer átalakítása mellett a duális képzés ösztönzése, a vállalkozások, oktatók támogatásával. Ennek részletei között szerepel a csúcstechnológiai központok, független vizsga- és kompetencia-központok létrehozása, duális képzési tanácsok és irodák kialakítása, valamint a szakképzőcentrumok teljesítményelvű finanszírozási rendszerének bevezetése.