Néhány napon belül, június 1-jén életbe lép a nemzeti tengelysúlymérő rendszer (TSM) éles üzeméről szóló kormányhatározat. Mint lapunkban többször megírtuk, jelenleg tesztüzemben működik az eszköz, és a súlyhatárok átlépéséről csupán figyelmeztetést küld az üzemben tartónak. Június 1-je után azonban a túlsúlyért járó büntetést a fuvarozóknak az objektív felelősség alapján automatikusan postázzák majd.
Az érdekképviselet, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) a jogszabály 2016-os megszületése óta igyekszik meggyőzni a közlekedési kormányzatot, miszerint félő, a rendszer nem éri el – az MKFE által is támogatott – célját, vagyis a túlsúlyos járművek üzemben tartói fizessenek, azonban úgy, hogy az esetleges mérési hibák miatt kirótt büntetéseket el lehessen kerülni.
A napokban tartott tisztújítást az MKFE, amelyen amellett, hogy távozott a korábbi elnök, Wáberer György, és megválasztották Szabó Györgyöt, a legtöbb szó a TSM éles üzemének indulásáról esett. Az új elnök javaslatára a közeli napokban az MKFE megyei szervezetei országos tesztnapot tartanak, amelyben azt szeretnék ellenőrizni mind a hatóságok és a kormányzat, mind a fuvarozók előtt, hogy valóban megbízhatóan mérnek-e az aszfaltba süllyesztett érzékelők.
Ennek érdekében mind a 19 megyében, minden mérőhelyen áthaladnak majd a helyi MKFE-tagok járművei, amelyeket előzőleg hatósági közreműködéssel álló helyzetben, úgynevezett hídmérlegeken megmérnek. A mérési adatok alapján minden érdekelt meggyőződhet arról, hitelesek-e a mozgás közben szerzett adatok.
Szabó György elmondta, a túlsúlyos járművek nemcsak az utakban okoznak kárt, a szabályszegők miatt még versenyhátrányba kerülnek a szabályokat betartó vállalkozások is. Ezért kiemelten fontos, hogy ne csak a hazai vállalkozásokat sújtsa a büntetés, hanem a külföldieket is, amelyek gyakrabban rakják túl a járműveiket, mint a hazaiak. A külföldi járműveket ehhez meg kell állítani, az ellenőrzés során meg kell bírságolni, az ehhez szükséges infrastruktúrát és személyi állományt a hatóságnak biztosítania kell.
Az MKFE korábban már tesztelte a rendszert: ugyanazokat a járműveket megmérték álló helyzetben és mozgás közben is, és úgy találták, a különbség akár egy-két tonna is lehet.
Az MKFE azt szeretné elérni, hogy építsenek be a jogi szabályozásba olyan lehetőséget, amelyik megengedi, hogy a fuvarozó bizonyíthassa, nem lépte túl a megengedett határt.
Szabó György szerint az érdekképviselet szeretné elérni a tesztidőszak meghosszabbítását, a mérési eredmények online, valós időben történő közzétételét. Fel kellene oldani azt az ellentmondást, hogy a rendszer a fuvarozót bünteti, holott a rakomány mennyiségét, amely a túlsúlyt okozza, az esetek jelentős részében más vállalkozások kezelik. Javasolta, emeljék vissza azt a szabályt, amely 500 kilogramm túllépésig nem büntetett.