Egy új magyar nemzeti légitársaság alapításáról, de minden bizonnyal nem „a” magyar nemzeti légitársaság újraalapításáról tárgyalt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) illetékese és az orosz Szuhoj repülőgépgyártó képviselője a hét elején. A tervek szerint a gyártó hat új repülőgépet és pénzt is adna a légitársaság létrehozásához. Az orosz cég először tavaly októberben egyeztetett erről a minisztériummal, egy Superjet villámlátogatást is tett novemberben Ferihegyen.
Jevgenyij Andrasnyikov, a Szuhoj polgári repülőgépek gyártásáért felelős vezérigazgató-helyettese azt mondta, a cégnek és Superjet 100-as gépüknek kiváló ugródeszka lenne a magyar nemzeti légitársaság, s megbízható partnerek lennének; nemcsak az új vállalat sikereit, hanem a kockázatait is vállalnák. Tasó László, a szaktárca közlekedéspolitikáért felelős államtitkára azt mondta, valamennyi ilyen elképzelést, amely az ország érdekeit szolgálja, megvizsgálják és támogatják. A tárca utóbb megerősítette a tárgyalás tényét, de, mint közölték, az ügy korai szakaszban tart.
Mint ismert, a Malév négy évvel ezelőtt állt le. Az egykori magyar nemzeti légitársaság járathálózatának balkáni része azóta is ellátatlan, mert a Malév helyére lépett diszkont-légitársaságok üzleti modelljével és gépeivel ezek a városok nem köthetők össze gazdaságosan.Az egykori Malév járatai egyfelől összegyűjtötték és Budapestre hozták a balkáni országok fővárosaiból az üzleti utasokat, akik Ferihegyen szálltak át az európai nagyvárosokba induló járatokra. Másfelől a budapesti központú magyar és nem magyar multik munkatársai ezekkel a járatokkal egy nap alatt lebonyolíthatták tárgyalásaikat a balkáni városokban. A Malév azért volt képes üzemeltetni ezt a hálózatot, mert nemcsak 180 és 160 székes távolsági gépekkel rendelkezett, hanem 109 és 72 személyesekkel is.
– Lehetne helye egy regionális, 50-70 fős gépekkel működő légitársaságnak Ferihegyen, amely pótolhatná a Malév balkáni hálózatát, és visszahozna az egykori másfél millió átszálló utasból – vélekedett lapunk kérdésére Hardy Mihály. A Budapest Airport kommunikációs vezetője elmondta, hogy ilyen irányú tárgyalások korábban is folytak. A szóvivő nem kívánt állást foglalni abban a kérdésben, hogy az orosz
Superjet-flotta lenne-e a legalkalmasabb erre a szerepre.
A Szuhoj 100-as még nem teljesen kiforrott modell. Az orosz gyártó 2000-ben kezdte el tervezni az olasz Alenia Aermacchival közösen a Superjet 100-as regionális, sugárhajtású repülőgépét, amely 2011-ben mutatkozott be az Armavia flottájában. A konfigurációtól függően 78–98 utas szállítására alkalmas gépből eddig 368-at adtak el; elsősorban orosz légitársaságok állították eddig üzembe a típust.
Lehet élni Malév nélkül?
Négy éve maradt földön a magyar nemzeti légitársaság. Lehet élni a Malév nélkül? Eszerint lehet, hiszen élünk, mi több, repülünk is. Tavaly tízmillió utas fordult meg a ferihegyi repülőtéren, egymillióval több, mint abban az évben – 2011-ben –, amikor még volt nemzeti légitársaságunk. – olvasható Jámbor Gyula vezércikkében.