Amikor a nyárias hétvégéken rendszeresen bedugulnak a Balatonhoz vezető autópályák és -utak, nemcsak lehetőség, de kötelesség is ütemes, komfortos és megfizethető árú vasúti összeköttetést létesíteni a tó és a főváros között. A nemzeti vasúttársaság évről évre nekigyürkőzik a feladatnak, azonban a korszerű és komfortos – wifis, légkondicionált – járművek korlátozott száma vagy a pálya állapota eddig gyakran útját állta a sikeres megvalósításnak.
Amióta a székesfehérvári vonalat – beleértve a fejéri megyeközpont vasútállomását is – felújították, és a FLIRT motorvonatok akadálytalanul végigjárhatják a déli partot, szintet lépett a vasúti szolgáltatás komfortja. Bár a FLRT-öket nem távolsági, hanem elővárosi közlekedésre tervezték, és az üléseik nem valók többórás utazásra, mégis kedveltebbek, mint a 30-40 éves IC-kocsik. Főként azért, mert újak és tiszták, gyorsak, légkondicionáltak, világosak.
Az esztergomi vonal villamosításának befejezése pedig a még nem villamosított északi part ellátását javíthatja, mert a dízel Desiro motorvonatok nagyobb létszámmal lehetnek jelen a tapolcai vonalon. A Desirók ugyancsak a fiatalabb járművek közé tartoznak, részben alacsony padlósak és légkondicionáltak.
Mindezek ismeretében nem okozhat meglepetést a Balatontipp.hu értesülése, amely megelőlegezi, hogy a még nem nyilvános nyári menetrendben a tervek szerint a déli parton a korábbi kétórás követésű Balaton expresszek idén nyáron már óránként közlekednek. A változás a tó partján utazók számara is örvendetes lesz, mert az expresszek kijelölt kocsijában helyjegy nélkül lehet utazni a települések között. Továbbra is járnak majd a népszerű hétvégi éjszakai Bagolyvonatok, amelyekből idén eggyel többet lehet igénybe venni a korábbiakhoz képest.
A jó hírekből jut az északi partra utazóknak is. A járműhiány megoldódásával – vagyis a Desirók felszabadulásával – az összes Katica sebesvonat naponta közlekedik majd átszállás nélkül a Déli pályaudvar és Balatonfüred között. Hétvégenként további mentesítő gyorsvonatok kerülnek a menetrendbe, amelyeken mindig lesz kerékpárszállító kocsi is. A leggyorsabb utazást biztosító Kék Hullám sebesvonatok is járni fognak, amelyek Budapest és Balatonfüred között csak Székesfehérváron és Balatonalmádiban állnak meg, és InterCity kocsikat is továbbítanak.

A Desiro szerelvények ideálisak a nyári forgalomban: alacsony padlósak és légkondicionáltak
Fotós: Fotó: MTI/Jászai Csaba
Lapunk kérdéssel fordult a MÁV-Starthoz a nyári menetrenddel kapcsolatban, de a cég sem megerősíteni, sem cáfolni nem kívánta az értesüléseket. Mint írták, a nyári menetrendről és annak újdonságairól időben részletes tájékoztatást adnak. Pedig az idézett hírek szerint az északi parton élőket vagy nyaralókat az is kedvezően érinti majd, hogy Füredről és Tapolcáról közvetlenül eljuthatnak az Adriára, ugyanis a Budapest és a szlovén tengerparti Koper között közlekedő nyári éjszakai gyorsvonat – az Istria – a veszprémi vasútvonal felújítása miatt ideiglenesen Balatonfüreden, Tapolcán át közlekedik. A vonat Ljubljanán, Postojnán keresztül jut le az Adriára. Postojna után, Pivkában rijekai csatlakozás is elérhető.
Mint a fentiek is bizonyítják, a vasútnál minden mindennel összefügg: a Desirók részleges felszabadulását – csak egy hajnali vonatpár marad a Budapest–Esztergom viszonylaton – a MÁV 2-es vonalán végrehajtott nagyarányú korszerűsítés és villamosítás tette lehetővé. A korábbi dízelvonatok helyett így villamos FLIRT-ök járhatnak, ami rövidebb menetidőt tesz lehetővé, a zónázó vonatok a korábbi másfél helyett egy óra alatt teljesítik a távot. A Desirók pedig többségükben átkerültek az egyetlen, még nem villamosított fővárosi elővárosi vonalra, a lajosmizseire, míg kisebb részük a Balaton partjára szállítja a nyaralókat.