Műszaki cikkek vásárlásakor gyakran kínálnak a kereskedők vagy a gyártók úgynevezett kiterjesztett garanciát, amelynek pontos feltételeivel sokan nincsenek tisztában. Ebben az időszakban rengeteg műszaki eszköz fogy a boltokban, ezért a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége összegezte: kétféle módon keletkezhet a kereskedőnek jótállási kötelezettsége.
Eszerint vagy a jogszabály erejénél fogva kötelező jelleggel, vagy saját vállalása alapján önkéntesen felel a jótállásért. A kötelező jótállás időtartama a vásárlástól számított 1 év, az általános szavatossági idő pedig további 1 év a vásárló részére. Jó tudni, hogy a jótállást és a szavatosságot szokták összefoglaló néven garanciának nevezni.
A jótállási idő meghosszabbítása mellett lehetőség van a nem garanciális hibákra is biztosítást kötni, mint például monitorrepedés, törés, lopás, baleseti kár. Ez utóbbit jelenti a garancia kiterjesztése, mely külön biztosítás megkötésével jár. Ebben az esetben nem a kereskedőhöz kell fordulni, ha hiba lép fel, hanem ahhoz a biztosítóhoz, amellyel a kiterjesztett garanciára vonatkozó szerződést kötöttük.
A kiterjesztett garancia biztosítást a gyári garancia időtartamától és a vásárolt terméktől függően lehet 1 évre, 2 évre vagy akár hosszabb időre is kötni, a díj összege a különböző pluszelemek függvényében változó a piacon – érdemes összehasonlítást végezni az ajánlatok között.