Az állampolgároknak és a kisebb cégek képviselőinek korábban túl sok állami irodát kellett felkeresniük, ha különféle hivatalos teendőiket szerették volna elintézni, a kormányzat ezért határozott úgy, hogy egy helyszínre, a kormányablakokba összpontosítja a közigazgatási ügyintézést. – Ma már több mint 260 kormányablak működik az országban, minden egységnél 1500 ügytípusban tehetik meg a szükséges lépéseket az ügyfelek – mondta a Magyar Időknek nyilatkozva a Miniszterelnökség területi közigazgatásért felelős államtitkára.
Kovács Zoltán rámutatott: a kormány döntése szerint hamarosan újabb nagy témakörrel bővül a már most is igen terjedelmes lista. A tárca a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szakembereivel együtt azon dolgozik, hogyan lehet adóügyi ügyfélszolgálatokat telepíteni a kormányablakokba. – A munka már hosszabb ideje zajlik, s nemsokára befejeződik – jelezte Kovács Zoltán.
A legfontosabb kérdés az, miként garantálható az adatbiztonság, az informatikai rendszerek összekapcsolása, s az adóügyintézéshez milyen technológiai fejlesztéseket kell megvalósítani.
– Merthogy a kormányablakokban kialakított NAV-ügyfélszolgálatoknál számos teendő elvégezhető lesz – mondta az államtitkár. A tervek szerint a polgárok a személyi jövedelemadóval kapcsolatos jó néhány feladatukat elintézhetik majd, miként várhatóan a kisebb vállalkozások is pontot tehetnek lényegesebb közteherviselési ügyeik végére. Vagyis olyan terjedelmű kiszolgálásban, ügyintézésben lehet részük az érintett ügyfeleknek a kormányablakokban, mint amilyen jelenleg a NAV kirendeltségeinél elérhető.
Kovács Zoltán közlése szerint nagyjából nyolcvan kormányablakban nyílhat hamarosan NAV-ügyfélszolgálat, főként olyan helyeken, ahol jelenleg nincs adóhatósági kirendeltség. – Járási központok és fővárosi kerületek jöhetnek szóba – jegyezte meg az államtitkár, hozzátéve, hogy az adóhatóság eddigi egységei természetesen megmaradnak.
– A kormányzat tulajdonképpen megduplázza az adóügyi ügyfélszolgálatok számát – fogalmazott a politikus.
Hozzátette: az elképzelés szerint valamennyi érintett kormányablakban legalább egy adóügyintéző dolgozik majd.
Hamis állítások a nyugdíjasokról
Nem kell adóbevallást készíteni a nyugdíjasoknak járó Erzsébet-utalványok után – erre hívta a figyelmet tegnap a Nemzetgazdasági Minisztérium. A szaktárca – egyes, a sajtóban megjelent állításokat hamisnak nyilvánítva – azt rögzítette: a decemberben minden nyugdíjasnak járó, tízezer forint értékű Erzsébet-utalvány közterheit – a személyijövedelemadó-törvény rendelkezéseit betartva – az állam fizeti meg, és az adóhatósággal szembeni elszámolás is az államot terheli. A tárca nyomatékosította, hogy a nyugdíjasoknak csak el kell költeniük az utalványokat, más teendőjük nincs. A juttatás miatt nem kell adóbevallást készíteni. Felidézhető: Orbán Viktor miniszterelnök a múlt héten jelentette be, hogy a nyugdíjasok iránti tisztelet kifejezéseként minden érintett tízezer forint összegű Erzsébet-utalványt kap.