Továbbra is az alacsony ár a hamis termékek legnagyobb vonzereje – derül ki a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) és a Tárki közös kutatásából. A felmérés eredménye szerint a megkérdezettek negyven százaléka vásárolt az elmúlt egy évben hamisítványt. A válaszadók több mint kétharmada az alacsony ár miatt döntött így, ami több mint 15 százalékpontos emelkedés tavaly óta. Nőtt ugyanakkor azok aránya, akik kitartottak az eredeti áruk mellett: a válaszadók csaknem fele, egészen pontosan 47 százaléka nem vett utánzatot az elmúlt egy évben, ami a tavalyi eredményekhez képest 5, a 2015-ös eredményekhez képest pedig 9 százalékpontos javulást jelent.
A VOLT fesztivál látogatóinak köré-ben készült felmérés kitért a hamisításból származó gazdasági károk megítélésére is: a válaszadók 60 százaléka szerint az olcsóbb hamisítványok az eredeti termékek gyártóit károsítják meg a legjobban, 28 százalékuk pedig úgy véli, hogy a nem eredeti árucikkeknek a fogyasztókra nézve van negatív hatásuk. Mindössze 12 százalékuk gondolta úgy, hogy a társadalom vagy az állam is kárt szenvedhet a hamisítványok terjedése miatt. A testület szerint a legtöbben még mindig az interneten keresztül jutnak hozzá az utánzatokhoz, ugyanakkor a piacokon és az utcai árusoknál is jelentős mennyiségű hamis terméket vesznek a magyarok.
Németh Mónika, a testület titkára tegnap az M1-en elmondta: a hamisítók nagy profitot akarnak elérni azzal, hogy a termék mögé nem teszik oda azt a minőséget, garanciát, biztosítékot, ami az eredetinél adott. Ezért arra hívta fel a figyelmet, hogy továbbra is óvatosnak kell lenni a vásárlásoknál, minden esetben számlát kell kérni, és az abban szereplő információkat ellenőrizni célszerű. A titkár szerint ugyanakkor egyre több fogyasztó lép fel a hamisítás ellen.
A legnagyobb közösségi oldalon például egy csoport is létrejött, amelynek célja, hogy felhívják a figyelmet a nem eredeti termékekre. Jelezte: a hatékony megelőzés érdekében kiemelten fontos a fogyasztói tudatosság növelése. Arra kell ösztönözni a vásárlókat, hogy az alacsonyabb ár ellenére ne vegyék meg a sokszor silány hamisított terméket. Elsősorban a fiatalok figyelmét kell felhívni arra, hogy ha megvesznek egy hamis – ezáltal gyengébb minőségű – árucikket, azzal maguk is rosszul járnak.