Intenzív kampányt indít a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) annak érdekében, hogy a lehető legtöbb feltöltőkártyás ügyfél egyeztesse adatait a szolgáltatójával. A szervezet tegnapi tájékoztatóján emlékeztetett arra, hogy június 30-ig kell lebonyolítani a feltöltős SIM-kártya-tulajdonosok azonosítását.
– Nagyjából 4 millió SIM-kártyát érint a kötelezettség, ennek harmadát már tisztázták az ügyfelek – mondta Karl Károly hírközlés-felügyeleti főosztályvezető, majd hozzátette: a fennmaradó kétharmad ügyintézésével sietni kell, mert szorít az idő. Ügyelni kell a gyerekeknek vásárolt kártyákra is – ha időközben felnőtt a csemete, a saját nevére is veheti a kártyát –, továbbá az idős családtagok is segítséget igényelhetnek. A határidő elmulasztásával megszűnik a szerződés. Ugyanakkor, ha később igazolja a tulajdonos a személyazonosságát, a már kikapcsolt számot újra aktiválni lehet.
Július közepén nemzeti konzultációt is indít az NMHH. Ennek hátteréről Aranyosné Börcs Janka főigazgató elmondta: egy európai uniós döntés értelmében 2020 után a 700 megahertzes (MHz), jelenleg televíziós műsorszórásra használt sávot is mobilszolgáltatásra kell bocsátani.
Az 5G mobiltechnológia várható elterjedése ugyanis nagyban növeli az adatátviteli igényeket, ehhez pedig a földfelszíni televíziósugárzás rovására lehet csak biztosítani a sávszélességet. Mivel viszont jelenleg is mintegy 509 ezer háztartás e technológia segítségével néz tévét, mindenki számára előnyös megoldásokat kell kidolgozni, részben a konzultáció eredményeinek alapján.
Az Európai Unión belüli roamingdíjak eltörlése június 15-től esedékes. Orosz Brigitta, hatósági osztályvezető felhívta a figyelmet arra, hogy az unión kívüli hívásokra nem vonatkozik a változás. Az utazások során azt is észben kell tartani, hogy a barangolódíjak eltörlése értelemszerűen nem vonatkozik az Ukrajnában, Szerbiában vagy Svájcban kezdeményezett hívásokra.
A szerb vagy az ukrán országhatár közelében élők a szándékolatlan barangolást csakúgy, mint eddig, a telefonjukon a manuális hálózatválasztással küszöbölhetik ki. A Magyar Idők kérdésére Orosz Brigitta elmondta: a hatóság nem tud arról, hogy ezekkel az országokkal egyeztetés zajlana hasonló megállapodás céljából, de a szolgáltatók továbbra is kínálhatnak személyre szabott csomagokat, egy-egy ország vonatkozásában kedvezményes tarifával.
Az NMHH szabályozási igazgatója, Beke Nándor tájékoztatott arról is, hogy az Invitellel összesen 127,3 millió forintot fizet vissza az ügyfeleinek kompenzáció gyanánt. Ennyit nyert ugyanis 2015-ben azon, hogy a jogszabályban előírtnál – vagyis az infláció éves mértékénél – nagyobb mértékben emelt a telefonszolgáltatás árain. Abban az évben viszont a fogyasztóiár-index csökkent, az Invitel mégis 1,38 százalékpontos áremelést hajtott végre.
Érdekes helyzet alakult ki a Telekom pár napja piacra dobott szolgáltatási csomagja körül. A hatóság ideiglenesen kénytelen volt megtiltani az új Flip márka egyik csomagjának értékesítését és a szolgáltatás nyújtását a piaci verseny veszélyeztetésének gyanúja miatt.
A Telekom nem ajánlotta fel nagykereskedelmi áron a bevezetés előtt 30 nappal a csomagot az adott területen hálózattal nem rendelkező szolgáltatóknak.
A Magyar Telekom tegnap közleményben tudatta: együttműködik a hatósággal. Az NMHH megkeresése nyomán a társaság május 29-ével módosította a Flip márkára vonatkozó általános szerződési feltételeit, amellyel a nagykereskedelmi-szabályozási feltételeknek való megfelelés megjelenítését szolgálta.