Továbbgyűrűzik a fapados légitársaságok botránya: múlt pénteken kétszázötven járatát törölte a Ryanair ír diszkont-légitársaság a belga, holland, német, olasz, portugál és spanyol légiutas-kísérők ismételt részleges munkabeszüntetése miatt – az akció több mint negyvenezer utast érintett Európa-szerte. Idén már többször előfordult, hogy járatkésés, -törlés nehezítette meg az utazók életét és húzta keresztül a számításaikat nyaralás, üzleti út esetén.
Olyan szélsőséges esetek is előfordultak, hogy a légitársaság váratlanul bejelentett munkabeszüntetése miatt az utasok csupán a repülőtéren, csomagokkal felpakolva szembesültek járatuk törlésével. Ilyenkor rögtön felmerül, hogy mit tehetnek a fogyasztók és milyen jogaik vannak – jelezte lapunknak a Budapesti Békéltető Testület.
Baranovszky György elnök kiemelte: ahogy a Miniszterelnökség is az eddig megtett intézkedésekkel, úgy a Budapesti Békéltető Testület (BBT) is szívén viseli a károsultak sorsát. A testület telefonon nyújt segítséget az utasokat ilyenkor megillető jogok gyakorlása során, a hívásokat a +36-30/954-8131-es számon várják.
CSEKKOLJUK A JOGOKAT!
Jegyek: a légifuvarozó köteles felajánlani a jegy árának visszatérítését hét napon belül az utazás meg nem tett szakaszára vagy szakaszaira, továbbá a már megtett szakaszra vagy szakaszokra is, amennyiben a repülőút az utas eredeti utazási tervével kapcsolatban már nem szolgál semmilyen célt. Másik alternatívaként a fogyasztóknak joguk van átfoglaláshoz is, amelyet az eredetivel összehasonlítható szállítási feltételekkel kell teljesíteni. Szállás: ha az új járat indulási időpontja észszerű számítás szerint legalább a törölt járat tervezett indulását követő napra esik, akkor a légitársaságnak díjmentes szállodai elhelyezést is biztosítania kell a törlés miatt a repülőtéren ragadt utasoknak. Ebben az esetben díjmentesen jár a repülőtér és a szálláshely közötti személyszállítás is. Emellett ellátást, azaz a várakozási idővel észszerű arányban étkezést és frissítőket kell az emberek rendelkezésére bocsátani, akiknek ezenkívül joguk van két díjmentes telefonhívásra, telexre vagy faxüzenetre, illetve e-mail küldésére, amit a légicégnek kell biztosítania. Kártalanítás: amennyiben a sztrájk nem minősül rendkívüli körülménynek, akkor 1500 kilométeres vagy rövidebb repülőút esetén 250 euró összegű kártérítésre jogosultak a fogyasztók, 1500 kilométernél hosszabb, Európai Unión belüli repülőút és minden egyéb, 1500 és 3500 kilométer közötti repülőút esetében 400 euró jár nekik. Az előző két esetbe nem sorolható repülőutaknál 600 euró kártalanítás jár.
Azt már most érdemes tudniuk a pórul járt utasoknak, hogy a sztrájk önmagában még nem számít rendkívüli körülménynek, vagyis nem mentesíti a légitársaságot automatikusan a 250–600 eurós kártalanítási kötelezettség alól. Erre az Európai Bíróság egyik 2015-ben kimondott ítélete a precedens, amelyben rögzítették: minden esetet egyénileg kell vizsgálni. Az akkori konkrét ügyben egy légicég személyzete nyújtott be
követeléseket, majd a sztrájk miatt kár érte az utasokat.
A társaság azonban úgy akarta megúszni a kártérítést, hogy arra hivatkozott, rendkívüli körülmények álltak elő a sztrájkkal. Ezt azonban a bíróság nem vette figyelembe, mivel kimondta, hogy a követelések és az annak kapcsán kialakuló munkabeszüntetéssel járó akciók a vállalkozások átalakításához és átszervezéséhez kapcsolódnak, azt tehát úgy kell tekinteni, mintha a légifuvarozó üzletmenetének szokásos része lenne.
A munkáltató megszorításait kísérő, szociális következményekből eredő kockázatok, tehát a dolgozók sztrájkja nem könnyíti meg a cégek életét abban a tekintetben sem, hogy a jogszabályok szerint az utasoknak is felelnek a megbízható működésért, ennek híján kártérítésre kötelezettek. –
A mostani Ryanair-sztrájk ehhez hasonlít, és azt egyénileg kell vizsgálni, tehát nem utasítható el automatikusan a fogyasztók kártalanítási igénye – emelte ki Baranovszky György.
Járattörlés esetén az utasoknak joguk van a jegyár visszatérítésére vagy átfoglalásra, díjmentes szállásra-szállításra, emellett ellátásra. Ha pedig a sztrájkról az egyéni vizsgálatot követően kiderül, hogy nem minősült rendkívüli körülménynek, akkor kártalanítást is követelhetnek a fogyasztók.
Megbírságolt fapadosok
Nem a legproblémamentesebb légitársaság a Ryanair. Néhány napja lapunk arról számolt be, hogy százmillió forintra bírságolta a Ryanairt és 25 millió forintra a Wizz Air diszkont-légitársaságot első fokon, nem jogerősen Budapest Főváros Kormányhivatala a nyári poggyászkezeléssel, illetve utasfelvétellel kapcsolatos súlyos mulasztások miatt. A Miniszterelnökség a nyáron indított eljárásban korábban a Wizz Airrel kapcsolatban azt közölte, tisztességtelen a magyar fogyasztókkal szemben, mert nem teljesíti a szerződésben vállalt kötelezettségeit és nem biztosítja az utasok által előzetesen kifizetett szolgáltatásokat, mindeközben semmibe veszi a fogyasztóvédelem alapvető szabályait. Sajtóhírek szerint nyáron a Wizz Air több járatánál is előfordult, hogy nem tudtak elszállítani minden jeggyel rendelkező utast, mert nem fértek fel az adott gépre. A Ryanairrel szemben a légitársaság sorozatos, a poggyászkezeléssel kapcsolatos incidensei miatt indított eljárást György István fővárosi kormánymegbízott. A Ryanair Budapestről a Kanári-szigetekre tartó járatain többször is előfordult, hogy a légitársaság túlsúlyra hivatkozva nem vitte el az utasok feladott poggyászát.