Bár február végén, március elején a természet már a tavaszra készül, az idén éppen ekkor mutatta ki a foga fehérjét a tél: extrém hideg, hófúvás, ónos eső, jegesedés keserítette meg a közlekedők életét.
– A zord idő ellenére a munkagépeink az előírt szintidő alatt végezték el a munkát – mondta Szilvai József Attila. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója emlékeztetett, hogy az utóbbi években a kormány jelentős forrásokat biztosított az útfenntartásra, -karbantartásra, ezért a hazai eszközállomány színvonala jelentősen emelkedett. Az idei télen 700 munkagép járta a közutakat, és egyes napokon akár tízezer, 2017. november közepétől pedig 230 ezer tonna síkosságmentesítő anyagot szórtak ki. Ez jóval több mint a duplája a korábbi évek mennyiségének.
A vezérigazgató felhívta a figyelmünket, hogy nemcsak a térdig érő hóban kell megfeszített erővel dolgozniuk, a csapadékmentes, látszólag enyhébb, fagypont körüli időjárás is megköveteli a rendszeres beavatkozást hajnalonta, amikor lefagyhatnak az utak, hidak, felüljárók.
A téli idő elmúltával azonnal újabb feladatnak kell megfelelniük: a százával keletkező kátyúkat kell betömniük. A legtöbb úthiba az elöregedett, felújításra érett közúton keletkezik, vagyis legjobb a kátyút nem betömni, hanem megelőzni – mondta a vezérigazgató.
Ehhez megfelelő időközönként fel kell újítani az utakat. Az M1-es autópályán jelentkező, közfigyelmet kapott úthibák is azért jelentenek most nagy problémát, mert maga az út elérte azt a kort, amikor fel kell újítani. Az M1-es esetében ráadásul akkora forgalomnövekedés volt az elmúlt években, hogy a bővítés is időszerű. Az állami beruházó már előkészítette a sztráda bővítését, azonban addig is ki kell javítani a rossz minőségű szakaszokat. Itt nemcsak egyszerű kátyúzásról van szó, hanem egybefüggő, több kilométeres szakaszok újraaszfaltozásáról. Ebben az évben Bicske és Tatabánya körzetében újítják meg a sztrádát, összesen 14 kilométeren a Hegyeshalom felé vezető oldalon, mintegy 3,5 milliárd forintért, ezenkívül mintegy 1,5 milliárd forintért végeznek nagy felületű burkolatjavításokat, és a következő években is hasonló mérvű beavatkozásokat terveznek – fejtette ki Szilvai József Attila.
Az M1-es javítása, felújítása része annak az országos programnak, amelyben 150 milliárd forint hazai és uniós forrásból összesen 1200 kilométer út újul meg. Ezek között lesznek gyorsforgalmi utak, az M1-es mellett az M3-ason és az M7-esen is találkozhatnak majd az autósok terelésekkel. Az utóbbi esetében például Siófok körzetében több mint 20 kilométernyi egybefüggő szakaszt újítanak meg.
A programban benne vannak az országos főutak, de a fókusz a mellékúthálózaton van. A beavatkozások hossza 500 métertől 10 kilométeresig változik. A Közút Zrt. arra törekedett a helyszínek kiválasztásánál, hogy ne legyen közösségi közlekedéssel nehezen megközelíthető település.
– Az elmúlt évek erőfeszítései, valamint az előttünk álló további fejlesztések következtében a hazai közúthálózat állapota látványosan javul majd – mondta a vezérigazgató. Az elmúlt két évben 667 kilométernyi út újult meg, ehhez jön az idei mintegy 1200 kilométernyi rekonstrukció. Emellett 2022-ig közel 900 kilométernyi új gyorsforgalmi út épülhet, amivel a hazai hálózat teljessé válik. Szilvai József Attila abban bízik, hogy azután még több forrást fordíthat az ország a 32 ezer kilométernyi közúthálózat fenntartására és javítására.