Visszafogottan zajlik a február végéig tartó téli szezonális leértékelési hullám az üzletekben. – Akciót mindenütt hirdettek, de ezúttal nem a leértékelt termékek húzzák a kereskedők forgalmát – mondta lapunknak az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Vámos György rámutatott, a téli kiárusítás során a karácsony előtt készleten ragadt, főként az ebben az időszakban népszerű árucikkeket hirdetik meg kedvezményesen: januárban a ruházati cikkek, a csizmák, a téli szabadidős eszközök, a játékok, a háztartási és a műszaki termékek a legkeresettebbek.
A hideg idő azonban egyelőre visszafogja a jelentősebb engedményeket például a téli ruházati cikkek, sporteszközök esetén, mert a kereskedők még bíznak abban, hogy teljes áron is elkelnek ezek a termékek – jelezte a főtitkár. Mint mondta, a legtöbb üzletben az akciót hirdető táblákat folyamatosan cserélik, de valamilyen vásárlócsalogató reklám mindig ott díszeleg a kirakat mögött. Az igazán jelentős, 70-90 százalékos árengedményeket ezzel együtt január vége előtt nem érdemes keresni az áruházakban, ám a szakértői várakozások szerint közvetlenül a tavaszi árukészletek beszerzése előtt is a korábbiaknál visszafogottabb leértékelésekre számíthatnak a vásárlók.
– A január és a február egyébként is gyenge időszaknak számít az áruházak forgalmában, legalábbis a decemberben tapasztalt öt százalék körüli bővüléshez képest. Az idén ugyanakkor nincsenek rászorulva a kereskedők a kétségbeesett akciózásra, csupán a készletkisöprés és a vásárlók becsalogatása miatt találni mindenütt akciós táblát – mondta Vámos György.
Ismertette, azt nem szabja meg jogszabály, hogy a leértékeléskor hány százalékot kell engedniük az áraikból a boltoknak, ilyenkor ugyanis az árengedménnyel a kereskedő lemond bevétele egy részéről a reklám kedvéért. Több üzletben ráadásul nem konkrét árcsökkentéssel, hanem törzsvásárlói kedvezménnyel, később beváltható akciós kuponnal, ajándék termékekkel fogadják az akcióvadászokat. Nincsenek kimutatások arról sem, az akciók hatására miként változik az egyes tipikus árucsoportokban az értékesített termékek mennyisége. A főtitkár szerint azonban, ha létezne ilyen statisztika, az arról szólna, hogy az előző évekhez képest az idei esztendő elején kisebb a szezonális leértékelések mértéke és mennyisége. Emögött az áll, hogy a tavaly 5-6 százalékos piaci bővülést produkáló kiskereskedelemben a háztartások mintegy 10 ezer milliárd forintot elérő fogyasztásának lendülete továbbra is kitart. Vagyis a kereskedők által a szezon elején felhalmozott készletek a tervezett ütemben fogynak, azok jó része a várakozások szerint az elkövetkező hetekben jelentős árkedvezmény nélkül is gazdára talál.