Nem rendült meg a vásárlók bizalma sem a német gépkocsik, sem a VW dízelmotorok iránt, vagyis nincs érzékelhető hatása a két hete kirobbant adathamisítási ügynek – mondta lapunk kérdésére Ormos István. A tucatnyi márkát forgalmazó, valamint használtautó-kereskedést is folytató Duna Autó Zrt. tulajdonosa és ügyvezető igazgatója arról számolt be, hogy kereskedésükben, az Autóvárosban a most kifogásolt 1,6-os, 2 literes turbódízeleket az általuk is forgalmazott Seat és Škoda modellekben árusították korábban. Új járműben már nem kínálják az Euro5-ös dízeleket, ám használt autókban természetesen megtalálhatók. Ormos István elmondta, hogy a szervizben a gépkocsik kibocsátását rendszeresen mérik, ám azt ők sem tudják, hogy a gyár által fejlesztett és rendelkezésükre bocsátott műszer pontosan mely komponenseket méri.
A szakember szerint a vásárlók nem fordultak el sem a dízeltechnikától, sem a német gyártmányú dízelektől, de hosszabb távon elképzelhető, hogy a gázolajos meghajtás a személyautókban némileg hátrébb szorul.
Nem várható, hogy Európában sokan megszabadulnának az 1,6-os, 2 literes TDI motorral szerelt VW, Audi, Seat vagy Škoda gépkocsiktól, így az sem, hogy a magyar piacot elárasztanák az olcsó dízel Golfok és Passatok – mondta kérdésünkre Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke. A hazai vásárlók „kívánságlistáján” gyakorlatilag nem szerepel a vágyott jármű környezetvédelmi besorolása, sem a kibocsátása. Sokkal fontosabb, hogy milyen erős (minél erősebb, annál jobb), esetleg hogy mennyit fogyaszt. Ezzel szemben kifejezetten előnyben részesítik a német gyártmányú gépkocsikat (Audi, BMW, Mercedes, VW), azon belül is a nagyobb méretű, és erősebb motorral szerelt vagy prémium kategóriás járműveket. Fojt Attila azért nem számít egy botrány utáni dízeldömpingre a használt piacon, mert ha egy esetleges, és nem várt hatósági döntés nyomán kivonnának a forgalomból bizonyos típusokat, akkor nálunk sem lehet forgalomba hozni azokat, ha pedig csak visszahívási akció lesz, akkor tulajdonosaik várhatóan nem adják majd el ezeket.
Túl gyorsan hoztak meg bizonyos ítéleteket és vontak le következtetéseket a sajtóban, s részben egyes országok hatóságainál – így foglalta össze a VW-botrány körül kialakult kommunikációs vészhelyzetet az egyik hazai autóipari forrásunk. Ma még csak annyi biztos, hogy az érintett, Euro5-ös EA189-es dízelmotor nem teljesítette az amerikai nitrogén-oxidra és nitrogén-dioxidra vonatkozó előírásokat. Nem tudjuk, hogy áthágták-e az európai normákat is. Ha a VW-botrány nyomán az EU átalakítja is a kibocsátási, üzemanyag-fogyasztási mérési metodikát, az értelemszerűen csak a jövőre vonatkozhat. Vagyis egyáltalán nem biztos, hogy a VW-konszern európai motorkínálata gyökeresen átalakul majd az adathamisítási ügy következtében.
Merkel optimista
A Volkswagen emissziós botránya drasztikus volt, de nem okozott olyan nagy kárt, ami alapján feltételezni lehetne, hogy üzlet szempontjából Németország nem jó hely – mondta a német kancellár. Angela Merkel a Deutschlandfunk országos közszolgálati rádióban tegnap sugárzott interjúban egyebek között arról beszélt, hogy a cégnek amilyen gyorsan csak lehet, tisztáznia kell a dízelbotrány részleteit, és meghozni a szükséges intézkedéseket. Időközben nyilvánosságra került, hogy Ausztráliában is felfüggesztették egyes VW-modellek forgalmazását. Európán kívül bizonyos piacokra még szállítanak Euro5-ös kibocsátású gépkocsikat.