Elsősorban a budapesti taxispiacra gyakorolhat érezhető hatást a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz bekötött online kasszák bevezetése az ágazatban. A taxisok reakciója még nem ismert, a várható tendenciát nehéz megbecsülni – olvasható a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézetének (GVI) tanulmányában.
A jelenlegi gyakorlat szerint a taxisok legnagyobb része mikro- és kisvállalkozásként működik, tehát évi 6 millió forint árbevételig a kisadózó vállalkozások tételes adója (kata) szerint tehet eleget adófizetési kötelezettségének. Az ezt meghaladó árbevételre jóval magasabb közteherfizetési kötelezettség vonatkozik.
A bevétel eltitkolása ezért elsősorban évi 6 millió forint felett jellemző, ez a gyakorlat a taxisok 70 százalékánál is előfordulhat a fővárosban. A tanulmány szerint a sofőrök többségének éves árbevétele meghaladja ezt az összeget, elsősorban azért, mert sokan nagyobb fuvarszervező cégek segítségével dolgoznak, így sok a megbízásuk.
A feketézés azonban nemcsak az ellenőrzés hiányosságaira vezethető vissza, hanem a jogszabályi környezetre is. Az online kasszák használatával sokan már nem tudják eltitkolni bevételüket, ezért a sofőrök egy jelentős része bekerül az áfafizetési körbe, ráadásul a taxisok költségeik után a szabályozás miatt nem tudják visszaigényelni az áfát, így jelentősen megnőnek a költségeik. Az MKIK GVI tanulmánya arra figyelmeztet, nehéz kiszámítani az új pénztárgépek bevezetésének a hatásait.
A kormány célja teljesül, mivel az államkassza adóbevételei nőhetnek, ugyanakkor azzal a hatással is számolni kell, hogy a sofőrök jelentős része csökkenti aktivitását, akár fel is hagyhat tevékenységével. A jelentésben ezért kiemelték: nemcsak az ellenőrzést kellene szigorítani, hanem a taxisokra vonatkozó adó- és áfafizetési szabályozást is felül kellene vizsgálni.
Magyarországon a becslések szerint 9 ezer taxi működik, 60 százalékuk Budapesten. Vidéken jóval alacsonyabb lehet a feketézés aránya, és nem a bevétel eltitkolása a leggyakoribb szabálytalanság, legfőképpen azért, mert ott – elsősorban a kisebb településeken és a megyeszékhelyeken – egy taxi éves árbevétele átlagosan 2,5 millió forint. Szakértői becslések szerint egy budapesti taxis 7-10 fuvart teljesít naponta és 25-26 napot dolgozik egy hónapban. Ennek alapján a havi átlagbevétel 550 ezer forint, ami egy évben összesen 6,5 millió forintot tesz ki.
Az online kasszák beszereléséhez 50 ezer forint támogatást ad a kormány, ha a pénztárgépet még az idén üzembe helyezi a vállalkozó. A taxisoknak GPS-szel ellátott, hordozható pénztárgépet kell beszerezniük.
Januártól tíz újabb tevékenységi körben lesz kötelező az online kassza, többek közt a karbantartási tevékenységekben, az alkatrész-kiskereskedelemben, a javítási szolgáltatásokban, a tisztítóknál, a masszőröknél, a szórakozóhelyeken, valamint a karcsúsítószalonokban, a testépítő klubokban, a pénzváltókban és a plasztikai sebészeteken.