A Magyar Vitorlásszövetség (MVSZ) októberi elnökségi ülése után a Balaton Fejlesztési Tanács (BFT) is úgy döntött: indokolt áttekinteni az elektromos hajók idén nyáron megjelent új generációja, a jet skik balatoni használatával kapcsolatos jogszabályokat – tudta meg lapunk.
A tanács elé került jelentés szerint e járműveket zajszintjük, nagy sebességük, rutintalan használatuk, felügyelhetetlen közlekedésük és területi korlátlanságuk miatt többen kiemelkedő veszélyforrásnak tekintik. Ezért a jet skik elterjedése számos következménnyel járna, ahogy a jelentés fogalmaz: a Balaton tipikus használati és létformáit bizonyára alaposan átrendeznék. A BFT felkérte a közbiztonsági testületét, hogy tekintse át az elektromos vízi eszközökre vonatkozó jelenlegi szabályozást, és ha indokolt, tegyen javaslatot a módosítások kezdeményezésére.
Szabályozni kell darabszámban és más feltételekben is a Balaton vízfelületén a nagy teljesítményű, siklótestű hajók használatát. Kivételt csak a mentési, vízügyi, rendészeti feladatok ellátására, továbbá versenyek és sportprogramok biztosítására, lebonyolítására használt eszközök szabályozása jelenthet – áll abban az állásfoglalásban, amelyet az MVSZ vezetői fogadtak el.
Ezt annak kapcsán közölték, hogy egy hazai cég korábban bejelentette, hogy a Balatonon is használható elektromos jet skik gyártásába kezd. A hírre a helyi lakosok, a turisták nagy része és a „ szelíd” vízi sportok kedvelői aggodalmuknak adtak hangot, holott a szakértők egyetértenek abban, hogy a balatoni idegenforgalom megújulásában fontos szerepe van az elektromos hajtás terjedésének.
– Mindennél többet mond, hogy az állásfoglalást ellenszavazat nélkül fogadta el a testület – jegyezte meg lapunk megkeresésére Kollár Lajos, a MVSZ elnöke.
A Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója nemrég a BFT ülésén a térség turizmusának alakulását jól mutató hajózási adatokról számolt be. Elmondása szerint szeptember végéig a kompon 12 százalékkal több kocsit, 9,7 százalékkal több személyt és 9,3 százalékkal több kerékpárt szállítottak, mint egy évvel korábban. A személyhajózásban öt százalékkal nőtt az utasszám, amin belül a menetrendi hajózás forgalma évek óta szinte stagnál, viszont a nem menetrendi hajózás iránti érdeklődés dinamikusan nő. Mint mondta, utóbbinál idén húszszázalékos volt az emelkedés tavalyhoz képest.