A közbeszerzési felhívás nyilvánosságra hozatalával hivatalosan kezdetét vette a Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának a felújítása. A beruházás jelentőségét az adja, hogy a Kína és Európa közötti kereskedelmi forgalom biztos lebonyolítása érdekében a távol-keleti ország igyekszik a szárazföldi szállítási útvonalakat erősíteni.
A kínai cégek kezében lévő Pireusz kikötőjéből több balkáni ország érintésével Szerbiából Magyarországra érkezhetnek a kínai konténerek, és a régióban kiemelkedő jelentőségű BILK logisztikai központban osztják szét azokat. Ennek az útvonalnak része a magyar vasút 150-es vonala, amelynek a Soroksár és Kelebia határállomás közötti szakaszát korszerűsítik és bővítik.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a Budapest és Belgrád közötti vasútvonal felújításáról azt mondta, Kína az árucikkei egy részét szárazföldön, míg más részét tengeren juttatja el Európába. A tengeri útvonal végpontja döntően a görögországi Pireusz kikötője, amely konténerforgalma egyetlen év alatt hárommillióról ötmillióra nőtt; a kérdés az, hogy az egyre növekvő kínai áru milyen útvonalon jut el Nyugat-Európába.
Ha Magyarországon keresztül jutnak el ezek az áruk a célországokba, akkor az új befektetéseket, munkalehetőségeket és logisztikai központokat jelent, ráadásul létrehoz egy olyan vasútvonalat, amelynek nemcsak gazdasági, de regionális jelentősége is van.
A Pireusz–Budapest útvonalon jelenleg is zajlik áruszállítás, ráadásul növekvő mértékben. Az idei év első kilenc hónapjában a Rail Cargo Group vállalatai 200 vonatot közlekedtettek Pireuszból a balkáni útvonalon, illetve a transzkontinentális korridorokon, azaz Kazahsztánon, Oroszországon, Ukrajnán keresztül. A magyar–kínai kereskedelmi forgalom értéke idén először meghaladhatja a tízmilliárd dollárt. Magyarország konténerforgalma évente 280-300 ezer egység, ami a folyamatosan növekvő tendenciát alapul véve 2018-ban megduplázódhat.
A közbeszerzési kiírásból számos érdekes részlet derült ki a Soroksár és Kelebia közötti, 152 kilométer hosszú vasútvonalról. A tenderben szereplő, műszakilag elvárt cél a 160 kilométer/óra működési sebesség, a jelenlegi pálya teljes átépítése és a második vágány megépítése, vaamint egységes, európai vonatbefolyásoló rendszer és elektronikus biztosítóberendezés kialakítása. Az állomásokon a tehervonati fogadóvágányok 750 méter hosszú vonatok közlekedtetésére lesznek alkalmasak. A peronok magassága a sínkorona felett plusz 55 centiméter lesz.
A vágányokon az európai normáknak megfelelő tengelyterhelést (225 kN) hoznak létre, amely alkalmas mind a teher-, mind a személyvonatok számára. A vonalat villamosítják, valamint távirányító rendszerrel látják el. Az elektronikus jelzőrendszer, a központi forgalomirányító rendszer (KÖFI) és ETCS L2, GSM-R rendszerek létesítése is része a korszerűsítésnek.
A vonalon 18 külön szintű és 89 szintbeli kereszteződés lesz, összesen 590,4 méternyi hidat létesítenek, az aluljárók száma 16. A vasútvonal 50 kilométernyi természetvédelmi területen halad keresztül. Annak mentén korszerűsítik az épített környezetet is. A bővítéshez 374 kilométernyi töltést, 379 kilométernyi vágányt, valamint 444 kilométernyi felsővezetéket és tápvezetéket építenek, illetve rekonstruálnak.
Budapest és Belgrád között jelenleg mintegy nyolc óra a vasúti menetidő, ami három és fél órára csökken. Belföldön a távolsági személyszállító vonatok egy órával rövidebb idő alatt teszik majd meg a hazai szakaszt, és az elővárosi utasok Kunszentmiklós–Tass és a főváros között is jelentős menetidő-csökkenésre számíthatnak. A vasútvonal magyarországi szakaszának fejlesztéséről, kivitelezéséről és finanszírozásáról a két kormány 2015-ben kötött egyezményt.
Szerbiában már építik
Megkezdődött a Budapest–Belgrád vasútvonal szerbiai szakaszának felújítása, a beruházás kínai finanszírozással valósul meg. A munkálatok tegnap szimbolikusan az egyik sínpár eltávolításával kezdődtek meg. A vasútvonal szerbiai szakaszának kiépítése mintegy kétmilliárd dollárba kerül. Tegnap a Belgrád központját és a vajdasági Ópázovát összekötő 34 és fél kilométeres szakasz munkálatai kezdődtek meg. A szakasz felújításának összértéke 350 millió dollár, a kivitelezést a China Railways International és a China Communications Construction Company végzi, a munkálatok a tervek szerint három éven belül befejeződnek – közölte az MTI. A felújítás után a vonatok a szakasz első 20 kilométerén akár óránkénti 200 kilométeres sebességgel is haladni tudnak majd, míg a fennmaradó részen 120 kilométeres sebességgel közlekedhetnek.