A menetrend szerinti járatokon a világ légitársaságai mintegy 4,3 milliárd utast szállítottak a múlt év során, ami 6,1 százalékkal haladta meg a 2017-es összforgalmat.
A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) adatsorát az Airportal.hu idézte, amely szerint az előző évben 38 millió légi járat indult el világszerte, az értékesített utaskilométerben számolt teljesítmény pedig 6,7 százalékkal 8700 milliárdra növekedett annak ellenére is, hogy a magasabb kerozinárak miatt tavaly csökkent az alacsony jegyárak miatti pluszkereslet. Ezt a negatív hatást azonban ellensúlyozta a globális kereskedelmi környezet jó állapota, a világ GDP-jének 3,1 százalékos emelkedése – jegyzi meg az ICAO.
A nemzetközi utasforgalom 2018-ban Európában, Ázsia–Óceániában és Észak-Amerikában volt a legerősebb, de Ázsia–Óceánia folyamatosan zárkózik fel, mivel itt mérték a legnagyobb, 7,3 százalékos bővülést.
Az ICAO elemzésében kitért a fapados légitársaságok tevékenységére is. Adataik azt mutatják, hogy a diszkontcégek 1,3 milliárd utast, a teljes forgalom 31 százalékát fuvarozták. A fapadosok legnagyobb piaci részesedése Európában van, ahol a turisták 36 százaléka választja ezt az utazási formát. A járatok töltöttsége rekordmagas szintet ért el tavaly, annak ellenére, hogy a légitársaságok szintén rekordméretű, a korábbit hat százalékkal meghaladó kapacitást dobtak a piacra.
A 2018-as átlagos kerozinár 31 százalékkal volt magasabb, mint 2017-ben, de még így is a tízéves átlag alatt maradt. Emiatt bár a légitársaságok alapvetően jövedelmező évet zárhattak, az összesített adózott nyereséget 34 milliárd dollár körül becsülik, aminek felét az észak-amerikai cégek termelhették – közölte a nemzetközi szervezet.
A szakportál azt is összegyűjtötte, hogy tavaly mindösszesen negyven légitársaság ment csődbe világszerte, illetve beolvadtak más cégbe vagy ideiglenesen beszüntették a tevékenységüket. A legtöbb légitársaság a fejlődő országnak számító Mianmarban ment tönkre (Air Bagan, APEX Airlines, FMI Air, Air Mandalay). 2018 elején a norvég Fly Viking ment csődbe mindössze tíz hónapnyi üzemelés után, ugyanebben a hónapban a Dominikai Köztársaság nemzeti légitársasága, a PAWA Dominicana szüntette be járatait.
Februárban a Ferihegyen is jelen lévő ASL Airlines svájci és spanyol leányvállalata köszönt el, és ugyanabban a hónapban az olasz Meridiana beolvadt az Air Italyba, amely mögött dohai légitársaság áll. Márciusban a százgépes flottával rendelkező amerikai Great Lakes Airlines szűnt meg. Hivatalosan április végén állt le a Virgin America, amelyet az Alaska Airlinesba olvasztottak be.
Áprilisban csődbe ment a venezuelai SBA Airlines, egy hónappal később pedig az Aserca Airlines. Ukrajnában a Dart Ukranian szűnt meg, többek között az amerikai szankciók miatt, emellett az orosz Saratov Airlines is becsődölt.
Augusztusban járatai beszüntetése mellett döntött a berni székhelyű, 1983 óta üzemelő SkyWork, miután a svájci hatóságok kérése ellenére sem tudott elengedő tőkét felmutatni
– idézte fel az Airportal.hu. Ezenkívül Amerikában a OneJet, Németországban az Azur Air szűnt meg anyagi okok miatt, őket követte a másodszor is próbálkozó belga VLM. Ősszel állt le a kuvaiti Air Wataniya, majd a ciprusi Cobalt és a skandináv Primera Air.
A gyűjtés szerint novemberben a Small Planet charter-légitársaság német részlege volt kénytelen feladni a piacát, majd sorban követte a csoport lengyel, litván és kambodzsai leánycége is. Decemberben pedig az Egyesült Államokban a nyolcvanas évek vége óta repülő Xtra Airways, majd a svájci PrivatAir szűnt meg. Az évet a tanzániai fapados Fastjet csődje zárta.
A sztrájkok mellett hasított a Ryanair
Az ír Ryanair légitársaság a személyzet számos munkabeszüntető akciója miatt törölt járatok ellenére is tavaly nyolc százalékkal 139,2 milliós rekordra növelte utasforgalmát. Az ír diszkont-légitársaság így az utasforgalom szempontjából a német Lufthansa után Európa második legnagyobb légitársasága lett – közölte az MTI. A Lufthansa 2018 első tizenegy hónapjában 132,4 millió utast szállított, és a decemberi értékesítést nem számolva 141 millió lehet az év során elért forgalma, 96 százalékos kihasználtsággal. 2016-ban a Ryanair utasforgalomban megelőzte a Lufthansát, 2017-ben ez a trend megfordult, de aztán a következő évben visszaszerezte vezető helyét.