Nyárra átrendeződik a kiskereskedelmi szektor értékesítési szerkezete: megindul a forgalom az üdülőkörzetek felé, ahol a belföldi turisták és a külföldi vendégek is jobban kiköltekeznek a nyaralóhelyeken, miközben a gyakori utazások miatt a lakóhelyek közelében némiképp mérséklődnek az eladások.
Az együttes hatások nem csökkentik majd a folyamatosan bővülő iparági forgalmat, hanem kiegyenlítik egymást. Erős nyári szezonra számítunk a kiskereskedelemben – mondta a Magyar Időknek Vámos György. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára rámutatott: több nagy áruházlánc külön készül a nyárra boltnyitással, -fejlesztéssel, illetve például az online kiszállítás kiterjesztésével a Balaton kedvelt részein, erre az egész évben, illetve már a tavalyi nyár során tapasztalt keresletnövekedés alapján fektetnek nagyobb hangsúlyt.
A főtitkár vázolta: leginkább az élelmiszer-forgalomban lesz nyomon követhető a turizmus élénkülése nyáron, a családok a nyaralás során jellemzően bátrabban költekeznek és olyan termékekre is áldoznak, amelyekre a hétköznapokban kevésbé fordítanak pénzt. Emellett várható, hogy fellendül a strandtermékek, a játékok, a szezonális ruházati cikkek, a nyaraláshoz szükséges kiegészítők, illetve a kerti és sporteszközök eladása a nyaralási időszakban, de – mint mondta – nem szabad elfeledkezni a bő egy hét múlva következő futball-világbajnokságról sem, ami például a műszaki cikkek terén hoz majd fellendülést.
– A tapasztalatok szerint a televíziók, szórakoztatóelektronikai termékek, okoseszközök forgalma a világversenyek előtt és közben az átlagoshoz képest megugrik, emellett a tévéközvetítések idején jóval több fogy az alkoholos italokból, üdítőkből, illetve például a rágcsálnivalókból – jegyezte meg Vámos György.
Felhívta a figyelmet arra, hogy a lakosság vagyoni helyzetének javulása egyértelműen meglátszik az idén eddig megjelent hivatalos statisztikai adatokon. Tegnap a Központi Statisztikai Hivatal közzétette: áprilisban a márciusi 8,7 százalék után 4,3 százalékkal nőtt a változatlan áron számolt kiskereskedelmi forgalom hazánkban éves összevetésben. Mivel tavaly áprilisban volt húsvét, idén pedig márciusban, ebben az évben mérsékeltebb növekedési ütem jutott az aktuális hónapra, a naptárhatástól megtisztítva ugyanakkor hat százalékot mutat a bolti értékesítés 2017-hez mért havi bővülése.
Áprilisban az élelmiszerüzletek 2,6 százalékkal növelték forgalmukat, az iparcikkek értékesítői 9,2 százalékkal haladták meg a korábbi esztendő azonos időszakában mért eladásaikat, míg az üzemanyagtöltő állomásokon 8,6 százalékos volt a havi növekedési ütem.
A főtitkár rámutatott: figyelemreméltó a magyar kiskereskedelem első négy hónapban mért eredménye, amikor a piac összesen 6,9 százalékos bővülésén belül az élelmiszerforgalom 4,6, az iparcikkek eladása 9,4 százalékkal emelkedett, az üzemanyagfogyasztás pedig 7,9 százalékkal volt több a múlt év azonos időszakához viszonyítva.
A szakértő szerint az év további részében a számottevő reálbérnövekedés, a csúcson lévő fogyasztói bizalom, a háztartások anyagi helyzetének meredek növekedése miatt fennmaradhat a kiskereskedelem dinamikus bővülése, amelynek növekedési üteme a tavalyi magas bázis miatt némiképp lassulhat.
Szintén kedvező hír, hogy a magyar online kiskereskedelem tavaly először lépte át az ötszázmilliárd forintos lélektani határt, nettó forgalma 545 milliárd forint volt – közölte az eNET.