Az utóbbi három évben sorban vezették be a nyugat-európai országok a különféle adminisztratív intézkedéseket, amelyek miatt a kelet-európai közúti áruszállító cégek – túlnyomórészt családi és kisvállalkozások – fokozatosan elveszítik versenyelőnyüket a helyi fuvarozókkal szemben.
A NiT Hungary fuvarozói érdekképviseleti szervezet kezdeményezésére március óta tiltakoznak a magyar, valamint a kelet-európai fuvarozók az őket hátrányosan érintő nyugati szabályozás ellen. Bizonyos nyugat-európai államok hatóságai a kelet-európai fuvarcégek alkalmazottaitól országonként különböző igazolások – egyebek közt munkabér-igazolás vagy munkaszerződés, társadalombiztosítási igazolás, bérjegyzék – bemutatását követelik meg az adott nemzet nyelvén, illetve kiküldetésnek minősítve a munkavégzésüket, az adott ország minimálbérszabályainak alkalmazását írják elő.
Nagy összegű bírságokat is kiszabnak a cégekre, amelyek közül sok nem tud ekkora kiadást elviselni. Az érdekképviseleti szervezetek szerint az uniós kiküldetési irányelv alkalmazása a közúti ágazatra nézve protekcionista, és a korábbi uniós tagországok piacait védi.
A NiT Hungary levélben fordult Orbán Viktorhoz, aki a V4-országok miniszterelnökeinek megbízásából a kiküldetési irányelvről is tárgyal majd szeptemberben Emmanuel Macronnal. A francia elnök korábban azt ígérte, figyelembe veszi majd a Franciaországban dolgozók bérének méltányos szabályozását. Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára a magyar miniszterelnökhöz címzett levelében tájékoztatott, hogy bizonyos uniós tagországok szabályai teljesíthetetlenek a magyar kamionosok számára, és kétségessé teszik a magyar fuvarozóvállalkozások sorsát. A régi uniós országok célja vélhetően a saját fuvarpiacuk erősítése és a kelet-európai versenytársak kiszorítása.