Ahogy azt az iparági szereplők korábban jelezték, már novemberben megkezdődtek a jelentősebb karácsonyi beszerzések az üzletekben. A black friday havában elsősorban a tartós fogyasztási eszközök, műszaki termékek, iparcikkek értékesítése volt jelentős: a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) tegnapi közlése szerint a nem élelmiszert árusító boltokban volumenben, vagyis az eladott áruk mennyiségét tekintve 9,1 százalékos volt a növekedés 2017 novemberéhez képest.
– A „karácsonyi roham” kezdetét jelezte, hogy elkezdődött a tartós fogyasztási cikkek vásárlása ebben az időszakban – mondta Pomázi Gyula, az Innovációs és Technológiai Minisztérium helyettes államtitkára a köztévében.
Azzal kapcsolatban, hogy a KSH szerint az üzletek forgalma az első tizenegy hónapban összességében 6,2 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakában mért eladásokat, felhívta a figyelmet: a kiskereskedelmi forgalom már 65 hónapja folyamatosan bővül, a tavalyi növekedés pedig az utóbbi négy évben a legnagyobbnak tekinthető.
Már 2017 végén is nagyot nőtt a lakossági fogyasztás, aminek köszönhetően az élelmiszer-eladások eleve magas bázist adtak a tavalyi értékesítéshez, ehhez képest tovább bővült az alapanyagok piaca a karácsony előtti hónapban. Noha az ünnepi asztalra szánt menü hozzávalóit leginkább december során szerzik be a családok, 2018 novemberében az élelmiszer és élelmiszer-jellegű vegyesüzletekben 1,7 százalékkal került több termék a vásárlók kosarába.
Látható, hogy a reálbérek bővülése biztos forgalomnövekedést idézett elő közvetlenül az ünnepek előtt is, ráadásul fokozódott karácsony havában az iparcikkek, a használati eszközök, a nagyobb kiadást jelentő tartós cikkek iránti beszerzési láz. Ez az iparági szereplők szerint rekordmagasságokba reptette a kiskereskedelem egész éves eredményét.
A cégek egyelőre összegzik az elmúlt ünnepi szezont, a Magyar Idők megkeresésére azt közölték: az előző esztendő év végi értékesítéséhez képest tavaly bővült a forgalmuk – nem csupán decemberben, hanem a teljes év során.
Az eladásokban egyre nagyobb részt vállaló diszkontláncok elégedettek az ünnepi eredményekkel. – A Lidl Magyarország esetében elmondható, hogy a tavalyi adventi értékesítési időszakhoz képest az áruházlánc 2018-as, azonos időszakban tekintett forgalma több mint 10 százalékos növekedést mutat – mondta lapunknak Tőzsér Judit, vállalati kommunikációs cégvezető.
A Tesco áruházláncnál azt jelezték, hogy e héten csütörtökön teszi közzé a londoni székhelyű anyavállalat a tőzsdei cég friss eredményeit, ezzel együtt válik ismertté a magyarországi forgalom. Még az ünnepek előtt jelezték, hogy az utolsó hónapban 30 százalék körüli bővülést tapasztalnak az átlagos költésben, illetve vásárlóik számában.
Az online kiszállítás is hasított: a tescós gépkocsik a karácsonyi időszakban 25-30 százalékkal több megrendelést fogadtak. Az Auchan áruházlánc az előző év azonos időszakához képest 4 százalékos növekedést számolt az adventi, a karácsonyi, illetve a szilveszteri forgalomban – jelezték kérdésünkre.
Az éves bevétel tizedét decemberben termelő Spar az elmúlt évek egyik legjobb forgalmával számolt tavaly karácsonykor, az átlagos kosárérték 25-30 százalékos növekedése mellett. A magyar láncok forgalma is jól alakult az év végén: Fodor Attila, a CBA üzletlánc kommunikációs igazgatója azt jelezte, hogy ugyan a cégnél még tartanak az összegzések, azonban azt már most látni lehet, hogy a 2018-as év végi forgalom érzékelhetően meghaladta az egy évvel korábbi szintet.
– Az értékesítés a Mikulást megelőző időszakban is már kedvező forgalmi szinteket mutatott, ebből pedig egyértelműen azt prognosztizáltuk, hogy a karácsonyi bevásárlások időszaka, illetve a szilvesztert megelőző napok is a múlt évet meghaladó eladásokat produkálnak. Eddigi adataink szerint üzleteink nagyságrendileg 3-5 százalékos többlettel zárták a decembert – mondta Fodor Attila. Emlékezetes, az Országos Kereskedelmi Szövetség a Magyar Időknek nemrégiben kiszámolta: decemberben a lakosság nagyjából 10 százalékkal hagyott több pénzt az üzletek pénztáraiban az egy évvel korábbihoz képest.
A hétfőn megjelent novemberi adatok kapcsán a piaci elemzők szerint a 2018-as 6-7 százalékos bővülés után a reálbérek emelkedésével arányosan idén tovább bővül a kiskereskedelem, 4-5 százalékos növekedési ütemben.
Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője szerint ebben a március óta csúcsközelben lévő fogyasztói bizalom és a háztartások pénzügyi vagyonának meredek növekedése játszik szerepet, ami a GDP-növekedést is megtámogatta. A tendencia pedig idén is folytatódik. A háztartások ugyanakkor nem csupán a kiskereskedelemben növelik fogyasztásukat, így a vendéglátás, a belföldi turizmus, a szabadidő, szórakozás, valamint az egyéb szolgáltatások területén is jelentős növekedésre lehet számítani a továbbiakban.