Megjelent tegnap a 2017-es forgalmi adatok alapján összeállított kiskereskedelmi toplista, amelyet minden évben hagyományosan a Trade magazin állít össze. A lista a magyar piacon jelenlévő áruházláncokat rangsorolja előző évi forgalmuk alapján.
E szerint tavaly – ahogy a korábbi években is – a több mint száz nagy alapterületű hipermarkettel, összesen 206 üzlettel rendelkező Tesco áruházlánc vezette a rangsort hazánkban, mivel összesen bruttó 808,8 milliárd forintos forgalmat ért el. A második helyen a magyar tulajdonú Coop üzletlánc végzett 604 milliárd forintos forgalommal, franchise rendszerű hálózatában országosan 4910 kisebb-nagyobb boltot jegyeznek. A Spar áll a dobogó harmadik helyén: hétféle, összesen 509 üzletével a német lánc 562,5 milliárd forint bruttó forgalmat bonyolított a tavalyi évben.
Őket követi az ugyancsak hazai kézben lévő CBA üzletlánc 2086 kereskedelmi egységével, az elért forgalom éves szinten 508 milliárd forint volt. A diszkontok közül a Lidl hálózat bizonyult a legerősebbnek: a rangsorban ötödikként szerepel a 169 üzlettel rendelkező cég, amely 450 milliárd forinttal került a vezető helyre.
A harmadik nagy hazai üzletlánc, a Reál a hatodik a listán, a franchise-nak 2049 tagja van, amelyek összesen 398,2 milliárdos forgalmat bonyolítottak. Húsz üzletet jegyez hazánkban az Auchan hálózat, amely a hetedik legerősebb piaci szereplőként 363,5 milliárd forintos, míg nyolcadikként szerepel a Penny Market, amely 215 diszkonttal 260,1 milliárd forintos forgalmat ért el az előző esztendőben. A diszkontok sorát az Aldi zárja a kilencedik legnagyobb piaci szereplőként, a 129 áruház 208 milliárdos forgalmat mutatott fel.
Számba vették az élelmiszertermékeket is kínáló drogériákat: 259 boltja van a DM-üzletláncnak, amely így megelőzte vetélytársát 93,9 milliárd forinttal, míg a Rossmann 2017-ben elért eredménye bruttó 78,4 milliárd forint volt, ezt 205 egységükkel érték el.
– Ismét egy sikeres évet hagytunk a hátunk mögött, nemcsak az ország teljesített jól, amit a GDP mutat, de az FMCG-szektor (gyorsan forgó fogyasztási cikkek) egésze is. Szinte minden ágazatban növekedést mutatnak a számok, ez köszön vissza a kereskedelmi adatokban is. A fogyasztás emelkedése, a bizalmi index kimagasló értéke, a növekvő bérek és a munkanélküliség csökkenése mind kezd elkényeztetni bennünket – fogalmazott a friss lista kapcsán Hermann Zsuzsanna, a Trade magazin főszerkesztője.
Utalt rá, tavaly ismét a diszkontok és a drogériák fejlődtek a legnagyobbat, ebben közrejátszott, hogy nagy számban nyíltak új boltok, a drogériák pedig erőteljesen bővítették vegyi és kozmetikai kínálatukat élelmiszerekkel. Nagy fejlődést mutatnak a benzinkutak, és bővítik a láncok forgalmát a shopok. – Mivel a vásárlási gyakoriság növekszik, a kosárértékek némileg alacsonyabbak lettek, de összességében emelkedett az érték. Ez részben indokolja a hipermarketek piaci részarányának csökkenését, és azt, hogy ezek is kisebb alapterületű, nem városszéli boltnyitásokkal bővültek. És bár a kisboltok száma tovább csökkent, az egy üzletre vetített forgalmuk nőtt, szép eredménnyel. Ők modernizációval menekülnek előre, fejlesztéseik fókusza a hatékonyság növelése lett. A szupermarketeknél boltfelújítási láz és a választék bővítése tapasztalható – összegezte Hermann Zsuzsanna.