Csaknem 2,4 millióval nőtt tavaly a három legforgalmasabb Budapest környéki vasútvonal utasszáma. A Budapest–Vác–Szob vonalon a 2018-as utasszám 620 ezerrel haladta meg a 2017-est, megközelítve a 12,6 millió főt, és ezzel ez lett a legforgalmasabb vasútvonal. A Budapest–Cegléd–Szolnok vonalon a növekedés 300 ezer fő volt, az utasszám így 12,5 millió főre nőtt tavaly.
A Budapest–Székesfehérvár vonalon jelentős, közel másfél milliós növekedést jelentett, hogy a pályafelújítási munkák már nem zavarták a vonatközlekedést. A vonalon az elmúlt év során 9,4 millióan utaztak. A legtöbb utas által használt két legnépszerűbb elővárosi szakaszon (a váci és a ceglédi vonalon) az idei év végétől nagy befogadóképességű, 600 ülőhelyes KISS emeletes motorvonatokat állít forgalomba a vasúttársaság. A két ütemben érkező, összesen 19 szerelvény üzemeltetési szempontból kivételes rugalmasságot biztosít a vasúttársaságnak, mert a MÁV-Start kötelékében működő 123, szintén Stadler-gyártmányú FLIRT motorvonattal akár szinkronüzemben is összekapcsolhatók.
A tíz legnépszerűbb magyarországi vasútvonalon az előzetes számok alapján 2018-ban összesen 74 millióan utaztak. Ez 2,8 millióval haladja meg a tavalyelőtti eredményeket. A tíz legnagyobb utasforgalmú vonal a váci, a szolnoki, a székesfehérvári, az újszászi, a nyíregyháza–záhonyi, a hegyeshalom–rajkai, a tatabányai, a miskolc–nyíregyházi, az esztergomi és a budapest–hatvani.
A múlt év végi adatok alapján a legjelentősebb mértékű utasforgalom-emelkedés az elővárosban a Budapest-Déli–Tatabánya szakaszon volt, ahol tavaly 18 százalékkal választották többen a kötött pályás közlekedést, mint 2017-ben. (A vonalon 2018-ban közel 4,8 millióan utaztak.) Csak kismértékben marad el ettől a székesfehérvári vonal 18 százalékos növekedése, az esztergomi vonalon pedig 17 százalékkal nőtt az utasforgalom. Mindkét vonalon rekordszámú – a székesfehérvárin 9,4, az esztergomin 3,9 millió – utas vásárolt menetjegyet. A kunszentmiklós–tassi vonalon – részben a modern FLIRT motorvonatok közlekedésének köszönhetően – szintén jelentős, 15 százalékos emelkedés történt a vizsgált időszakban. A vonalon utazók száma tavaly meghaladta az 1,8 milliót.
A növekvő utasszámhoz hozzájárult, hogy a vasúttársaság új, korszerű csatornákon tette könnyebbé a jegyvásárlást. Ez tovább javul majd, hiszen a cég a közelmúltban kihirdette a jegykiadó automaták beszerzésére kiírt közbeszerzési eljárás győztesét. A 375 (opcionálisan plusz 110) jegyautomatát a Traco Zrt. szállíthatja és telepítheti a vasútállomásokra és megállóhelyekre.
A győztes ajánlattevővel megkötendő szerződés rendelkezik majd az automaták szállítási határidejéről. Ennek értelmében a nyertes ajánlattevő a szerződés hatályba lépése után két hónappal 15 automatát szállít, amelyek két hónapig próbaüzemben fognak működni nagy utasforgalmú helyeken, a már meglevő automaták mellett. A sorozatgyártás a próbaüzem után, az ott szerzett tapasztalatok figyelembevételével kezdődhet meg. A korábbi beszerzésekben szerzett tapasztalatok alapján hetente 15 automata telepítésével számol a vasúttársaság, így az alapmennyiség leszállítása a szerződés hatályba lépése után 11 hónappal zárulhat le.
A készpénzes és bankkártyás fizetésre alkalmas automatákból 375 darabos (275 készpénzes és bankkártyás és száz bankkártyás fizetési lehetőséget biztosító) alapmennyiséget szerez be a MÁV-Start. Ezek elsősorban a budapesti elővárosi térség vasútállomásain és megállóhelyein, a nagy utasforgalmú vidéki állomásokon (Miskolc, Nyíregyháza, Szeged), a jelentős forgalmú balatoni állomásokon (Siófok, Fonyód), továbbá a déli parton a Balatonaliga–Fonyód, az északi parton a Csajág–Balatonfüred és a Balatonederics–Keszthely szakaszok megállóhelyein, egyéb balatoni állomásokon és megállóhelyeken, illetve a Budapest–Hegyeshalom vasútvonal Tatabánya–Győr szakaszának állomásain szolgálják majd az utasok kényelmét.