Holnaptól várhatók a Magyar Nagydíjon részt vevő Forma–1-es versenyzők és a csapatvezetők magánrepülői a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér 1-es termináljára, tudta meg lapunk. A General Aviation Terminal (GAT) épülete előtti beton előtéren állnak meg az egyenként sok milliárd forint értékű sugárhajtású gépek. Évente öt-hatezer businessjettel mintegy harmincezren érkeztek a GAT-ra, a legerősebb hónap július – tudtuk meg Hardy Mihálytól, a Budapest Airport kommunikációs vezetőjétől.
A repülőtér-üzemeltető készült a nagy forgalmú hétre, teljesen felszabadították a forgalmi előteret. Az első vendégek már megérkeztek, többek közt Bernie Ecclestone, a Forma–1 jogtulajdonosa gépét fogadták, azonban a többség szerdán és csütörtökön érkezik. A legnagyobb forgalom vasárnap, a futam után várható a reptéren, amikor minden vendég és az általuk használt 25-30 gép rövid idő alatt, mindösszesen három óra leforgása alatt távozik Ferihegyről – mondta Hardy Mihály. Ezt a csúcsforgalmat úgy kell menedzselni, hogy eközben a 2-es terminálon a menetrend szerinti utasok száma is rekordokat dönt: a repülőgépek gyakorlatilag üres hely nélkül közlekednek Budapestre.
A magángépekkel érkezett vendégek kiszolgálása magas szintű. A Forma–1-es versenyzők helikopterrel utaznak tovább a Hungaroringre. Aki mégis eltölt némi időt a reptéren, azoknak a Celebi exkluzív utasvárója biztosítja a teljes kikapcsolódás lehetőségét. Az F1-es pilóták kizárólag businessjetekkel, azaz sugárhajtású magángépekkel érkeznek, de ezeket többnyire bérlik. Van azonban néhány sikeres versenyző, aki saját repülővel utazik a versenyek helyszínére.
Ilyen a Mercedes GP brit pilótája, Lewis Hamilton, aki egy látványos, vörös-fekete fényezésű Bombardier Challenger 605-öst használ, Fernando Alonso pedig egy Dassault Falcon 900-assal jár. Azok a versenyzők, akik nem tartanak fenn magángépet, többnyire közösen bérelnek. Többen közülük adóoptimalizálási okokból Monacóban élnek, és közösen szervezik az utakat. A fedélzeten nemcsak a pilóták utaznak, hanem gyakran családtagok és barátok, valamint egykori versenyzőtársak is.

A nagyközönség elől lezárt légikikőtő is csúcsra járhat ezen a héten
Egy jobb magángépet megvenni nem olcsó dolog – az ára jellemzően 20-30 millió dollár, tehát több milliárd forint –, de a fenntartása, üzemeltetése és a megfelelő személyzet biztosítása hosszabb távon akár még ennél is többe kerülhet. A magángépbérlés sem filléres kiadás: egy kisgép teljes utaskabinjának kezdőára az egyik nemzetközi szolgáltatónál egy órára kétezer eurótól kezdődik.
A Budapest–London útvonalon az ár egy irányban hatezer euró. Ennél alacsonyabb árakat akkor lehet elérni, ha a mások által megrendelt gép kihasználatlan, üres útját vesszük igénybe. Ekkor azonban alkalmazkodni kell időben és esetleg helyszín tekintetében is.
Magyarországon kevesen engedhetik meg maguknak a magántulajdonú sugárhajtású üzleti gép fenntartását. A legkomolyabb businessjetet az OTP-csoporthoz tartozó Air Invest Kft. birtokolja és üzemelteti. Sokan csak az OTP vezetője, Csányi Sándor magángépének szokták nevezni a Falcon 900-ast, a 40 millió dollárt érő luxus-utasszállító azonban nem magánhasználatú jármű.
A bank tulajdonában álló Air Invest Kft. 2005-ben vásárolta meg a Dassault Falcon 900 EX típusú, legfeljebb 14 személy szállítására alkalmas gépet, amelynek hatótávolsága 8300 kilométer, sebessége meghaladja az óránkénti 900 kilométert. A 10 méter hosszú utastérben a fotelek egy része ággyá is alakítható, így akár öt fő is kényelmesen alhat a hosszú utazás alatt. Gyakran utaznak vele a bankcsoport külföldi leányvállalatainak munkatársai, sőt bérbe is adják, így többek között a magyar kormány tagjai is használják.