A MÁV elnök-vezérigazgatója lapunk kérdésére elmondta, hogy az idén megszületett személyszállítási törvény alapján a MÁV Zrt. mint független pályahálózat-működtető szerződött a kormányzattal. Ezt az teszi lehetővé, hogy a MÁV-csoporton belül önálló cégek végzik a személyszállítást és a pályaműködtetést.
A tízéves pályaműködtetési szerződésben az állam vállalta, hogy megtéríti a pályaműködtetők bevétellel nem fedezett költségeit. Az összeg nem szerepel a szerződésben, de Banai Péter Benő, a nemzetgazdasági tárca államtitkára elmondta, hogy összesen mintegy 75 milliárd forintot adnak évenként a két vasúttársaságnak, vagyis tíz év alatt 750-800 milliárdot fordít a költségvetés a fenti célra.
Az elmúlt öt évben is évi 75 milliárd forint körüli összeggel támogatta a költségvetés a pályaműködtetést. Amikor 2011 szeptemberében megkötötték az ötéves pályaműködtetési szerződést, arra az évre 23 milliárd forinttal számoltak, ez háromszorozódott meg a következő években. Emellett az állam átvállalta – szintén 2011-től – több részletben a MÁV-csoport több mint 100 milliárd forintos adósságát. A személyszállítás támogatása pedig – amelyre 2013-ban kötött az állam szerződést, ugyancsak tíz évre, a két vasúti céggel – évi 200 milliárd forint – ismertette az államtitkár.