A szolgáltatókat szigorú szabályok kötik arra nézve, hogy milyen esetekben és milyen módon korlátozhatják a késedelmesen fizető fogyasztók vízszolgáltatását. Ezekről a feltételekről és a víz elzárásának megelőzéséről beszélt lapunknak Kolozsi Sándor, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) Fogyasztóvédelmi Főosztályának vezetője.
– Az első és legfontosabb szabály, hogy a vízszámlákat, mint minden más számlát, mindig időben fizessük be – hívta fel a figyelmet Kolozsi Sándor. A főosztályvezető hangsúlyozta, hogy ha a fogyasztónak fizetési nehézségei adódnak, azt haladéktalanul jelezze a szolgáltatónak, amellyel közösen találhat megoldást a tartozás mielőbbi rendezésére és a további szankciók elkerülésére.
A vízszolgáltatás korlátozására szigorú szabályok vonatkoznak, az eljárások jogosságát az energetikai hivatal és a fogyasztóvédelmi hatóság is vizsgálhatja.
A lakossági vízszolgáltatás korlátozására vagy felfüggesztésére csak három feltétel teljesülésekor jogosult a szolgáltató: ha a fogyasztó 60 napot meghaladó fizetési késedelembe esett, a szolgáltató a fizetési kötelezettsége teljesítésére legalább kétszer írásban felszólította, illetve a felhasználási hely fekvése szerint illetékes népegészségügyi szervet előzetesen értesítette.
– Szigorú formai követelményei vannak magának a fizetési felszólításnak is – mutatott rá Kolozsi Sándor. A második felszólítás például kötelezően csak tértivevényes levélben történhet, amelyben a szociálisan rászoruló felhasználó figyelmét fel kell hívni az őt megillető kedvezményekre is. A felszólításnak tartalmaznia kell a felhasználó azonosító számát, a felhasználó nevét, címét, valamint a felhasználási hely címét, az elszámolás alapjául szolgáló fogyasztásmérő gyári számát, a szerződésszámot, a bizonylatszámot, az esedékességet, a lejárt idejű tartozás összegét, illetve annak eredeti fizetési határidejét is.
Az MKEH főosztályvezetője kiemelte, hogy a második felszólítás kézbesítése és a szolgáltatás korlátozása között legalább 15 napnak el kell telnie. Emellett a szolgáltató köteles meghatározni azt az öt munkanapot, amelyen belül a közüzemi ivóvíz-szolgáltatás felfüggesztését vagy korlátozását végre kívánja hajtani, ebben pedig a felhasználónak együtt kell működnie. Vízkorlátozás esetén a szolgáltató jogosult egy külön berendezés beépítésével időben és mennyiségben korlátozni az átfolyó ivóvíz mennyiségét. Teljesen csak akkor függesztheti fel az ivóvíz-szolgáltatást, ha a létfenntartási és közegészségügyi vízigények feltételeit más, elérhető módon biztosítani tudja. Ezeket a feltételeket az illetékes népegészségügyi szerv ellenőrizheti, és amennyiben szükséges, intézkedhet a vízi közmű-szolgáltatóval szemben.
Kolozsi Sándor elmondta, hogy tapasztalataik szerint a szolgáltatók igyekeznek csak a műszakilag indokolt és a felhasználó számára a legkevesebb többletköltséget okozó korlátozásokat bevezetni. A felmerülő kiadásokat azonban mindenképpen a felhasználónak kell állnia. Amennyiben a lakossági felhasználó valamennyi lejárt esedékességű tartozását, illetve a szolgáltatás korlátozásának vagy felfüggesztésének költségeit is megfizette, és ezt megfelelően igazolta, úgy a szolgáltató három napon belül köteles a szolgáltatást helyreállítani.
Ne adjon pénzt a csaló gázszerelőnek!
Semmilyen körülmények között nem jogosultak készpénz átvételére és átadására a Tigáz-DSO Kft. munkatársai és megbízott külső vállalkozói – hívta fel a figyelmet a társaság, mert ismét „trükkös szakemberek” jelentek meg a szolgáltatási területén. A csalók a Tigáz-DSO Kft. megbízottjainak kiadva magukat próbálják megtéveszteni és megkárosítani az ügyfeleket. A társaság a be- és kifizetéseket kizárólag banki átutalással vagy postai úton kiküldött – a Tigáz-DSO Kft. nevével és azonosítójával ellátott – csekken intézi. A társaság ezért ismét arra kéri ügyfeleit, hogy csak olyan személyeknek nyissanak ajtót, akiknek személyazonosságáról és szándékairól meggyőződtek. A Tigáz megbízásából dolgozó munkavállalók minden esetben arcképes, a vállalat arculati elemeit tartalmazó igazoló okmányokkal (igazolvány, megbízólevél) rendelkeznek. A fogyasztók felkeresésekor az az első lépés, hogy e dokumentumokkal igazolják magukat.
Jó tudni, hogy a Tigáz nem végez karbantartási munkát a fogyasztói gázkészülékeken, így sem golyóscsapok, sem vezetékek, sem szén-monoxid-mérők árusításával nem foglalkozik. A fogyasztói rendszer karbantartásáról a fogyasztónak kell rendelkeznie, a Tigáz nem küld és nem népszerűsít külső vállalkozót ilyen célból.
Bármilyen szerelési, javítási munka megrendelése előtt tanácsos előzetes, írásos ajánlatot kérni több gázszerelő vállalkozótól, hogy az árakat összehasonlítva dönthessen az ügyfél a munka megrendeléséről.
A gázszerelőnek rendelkeznie kell fényképes igazolvánnyal, amely a szakmai képesítést és a végezhető tevékenységeket is tartalmazza. A gázkészülékek javítását és ellenőrzését csak olyan szerelő végezheti el, akinek az igazolványában nemcsak a gázvezetékek, hanem kifejezetten a gázkészülékek szerelése is szerepel. A regisztrált gázszerelők, illetve a felülvizsgálatra jogosult gázszerelők listája megtalálható a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal honlapján: www.mkeh.gov.hu, illetve a www.gazigazolvany.hu weboldalon is. A visszaéléseket a területileg illetékes rendőri szervnél kell bejelenteni. Tájékoztatási célból a Tigáz ügyfélszolgálatán is jelezni lehet a 06 (40) 333-338-as telefonszámon.