A helyi autóbuszos személyszállítási közszolgáltatási szerződések közül több lejár a következő két évben. Az Európai Unió előírásának megfelelően 2017. január 1-jétől a helyközi autóbuszos közlekedést is liberalizálják, ami szintén változásokat hoz, mivel így a szolgáltatók nyílt európai uniós pályázaton nyerhetik el a közszolgáltatási szerződést. Ugyanakkor a helyi autóbuszos közösségi közlekedés piaci liberalizációja eddig nem hozott igazi változásokat, nem lehet piaci alapú versenyhelyzetről beszélni – állapítja meg a PwC pénzügyi és tranzakciós tanácsadó cég legutóbbi kutatása.
Hazánkban az autóbuszos közösségi közlekedés sokkal elérhetőbb a lakosság számára, mint Nyugat-Európában. Magyarországon a közösségi közlekedés részesedése a személyszállításból 33,9, míg az uniós átlag 17,4 százalék. Ugyanakkor az autóbuszos közösségi közlekedést a szolgáltatók többsége csak korszerűtlen járműparkkal tudja biztosítani, a rendszer pedig a veszteségek finanszírozásán nyugszik. A tanulmány kiemeli: annak érdekében, hogy a szolgáltatók a helyi és a 2017-es helyközi autóbuszos személyszállítási közszolgáltatások elnyerésére sikeresen pályázhassanak, növelniük kell szolgáltatásuk színvonalát és működési hatékonyságukat. A tanulmány szerint a Volán-társaságok járműparkjának korszerűsítése folyamatban van.
A Magyar Fejlesztési Bank programjának segítségével 2013-ban 295 új és 26 újszerű használt autóbuszt szereztek be. A Volán autóbuszcsere-programjának két fő feltétele, hogy a járművek átlagéletkora közel tíz évre csökkenjen, és a húszévesnél idősebb buszokat kivonják a közszolgáltatásból. Tavaly a Volán-társaságok járműállományának átlagéletkora meghaladta a 12 évet, a fiatalítás érdekében a tanulmány szerint rövid időn belül 800-1200, azt követően évi 400-600 autóbusz beszerzése szükséges.