Huszonkétezer KRESZ-táblát cserél le és ötezer újat helyez ki idén a Magyar Közút (MK) Zrt. A hazai utak mentén mintegy félmillió jelzőtábla található, ebből 475 ezer közúti jelzőtábla, emellett a gyorsforgalmi utak mentén 2100, a fő- és mellékutakon 24 500 útbaigazító tábla teljesít szolgálatot. Ennek a hatalmas állománynak a folyamatos karbantartása, a kopottak, sérültek cseréje az MK feladata, amely tavaly összesen 21 ezer tábla cseréjét végezte el, és 9 ezer új táblát helyezett ki. A közlekedési táblákat és az elhelyezésükhöz szükséges oszlopokat, bilincseket és egyéb szerelvényeket a közútkezelő a piacról szerzi be közbeszerzési eljárásban. Miként korábban lapunk is beszámolt róla, a „Közúti jelzőtáblák és tartozékaik, valamint horganyzott acél oszlopok és zárszerelvények beszerzése – 2015” elnevezésű közbeszerzési eljárást idén tavasszal módosította a Magyar Közút, és a szerződésekben 10 százalékot meg nem haladó áremelést hajtott végre. Az áremelést nem a jelzőtáblák drágulása okozta – tájékoztatta lapunkat a szervezet –, hanem a magasabb igények miatti mennyiségnövelés. Vagyis nem drágultak a KRESZ-táblák, hanem többet kell kihelyezni belőlük az utak mellé.
A téli időszak végeztével a közutak burkolatának a javítását is megkezdik az MK szakemberei. Kátyúzásra, lokális javítási munkákra nettó 9,95 milliárd forintot költhet idén a társaság, ez mintegy 146 ezer tonna aszfalt felhasználását teszi lehetővé. Az MK a távirati irodának eljuttatott közleményében emlékeztetett, hogy a téli útüzemeltetési időszak minden év november 10-től március 15-ig tart, idén a téli készenlétet nem kellett meghosszabbítani, így tegnaptól a társaság 93 mérnökségén elkezdődhetett az átállás a tavaszi munkákra.
Elsősorban a saját útellenőreiken keresztül szereznek információt a kátyúkról, több száz útellenőr járja meghatározott terv alapján a csaknem 32 ezer kilométeres közúthálózatot, de köszönettel veszik a lakossági és egyéb bejelentéseket is. Először minden esetben a gyorsforgalmi és főutakon, majd a kevésbé forgalmas mellékutakon, végül a bekötőutakon avatkoznak be – közölte az MTI. A cég szakemberei télen is végeztek javítási munkákat hidegaszfalt felhasználásával, hogy a balesetveszélyes burkolathibákat kijavítsák, de a megfelelő körülmények ilyenkor jóval korlátozottabbak, hiszen télen is száraz és tartósan nulla fok feletti hőmérséklet szükséges a hidegaszfalttal történő lokális burkolatjavítási munkákhoz. Tavasztól azonban már újra nyitnak a melegaszfalt-keverő telepek, így tartósabb javítási munkákra van lehetőségük a szakembereknek.