Miközben még ritkaságszámba megy a hazai utakon a tisztán elektromos személyautó, a hagyományos márkák már tettek róla, hogy divatba hozzák a hibrideket. A nagy aszfaltterepjáróknak a néhány tucat kilométert elektromos módban haladni képes változatai mérhető eladásszám-növekedést produkálnak, státusszimbólummá váltak. Mindezek eredményeként hazánkban a második negyedévben 508 alternatív hajtású autót helyeztek forgalomba, 96,1 százalékkal többet, mint egy évvel korábban – tette közzé az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA. Az első fél évben pedig 867-et, 102,6 százalékkal többet a korábbi adatnál.
Tisztán elektromos autót 77-et helyeztek forgalomba a második negyedévben az egy évvel korábbi 15 után, az év első felében pedig 148-at 35 után. Hibrid jármű 416 került forgalomba Magyarországon a második negyedévben és 695 az év első felében, szemben a tavalyi második negyedévi 190 és 373 járművel. Egyéb alternatív üzemanyaggal, autógázzal, földgázzal vagy etanollal hajtott autóból 15 került forgalomba a második negyedévben, kevesebb az egy évvel korábbi 54-nél, az év első felében pedig 24 a tavalyi 64 után.

Mintegy ezer új e-töltőpont létesülhet országszerte
Az elektromos járművek elterjedéséhez nemcsak a járművek vásárlására, de a töltőhálózat bővülésére is szükség van. Ezt tartalmazza többek közt a kormányzat Jedlik Ányos-programja. Ennek részeként hagyta jóvá a minap a fővárosi közgyűlés a Nemzetgazdasági Minisztériummal (NGM) azt a megállapodást, amely az elektromos gépjármű töltőhálózati infrastruktúrájának kialakítására vonatkozik. A főváros a kerületekkel összhangban létre kívánja hozni az elektromos gépjármű töltőhálózati infrastruktúrát. Ehhez biztosítja a töltőállomások helyét és a hozzájuk tartozó parkolóhelyeket. A megvalósításhoz a főváros, illetve a kerületek a helyszínek biztosításával, a kormány pedig céltámogatással járul hozzá.
A hálózat a főváros szándékai szerint 1100 töltőpontból áll majd, ebből 100 gyorstöltő lesz. A kiépítést a főváros legkésőbb 2018. december 31-ig szándékozik megvalósítani.
A főváros mellett a 15 ezernél nagyobb lélekszámú települések önkormányzatai is pályázhatnak egy 1,25 milliárd forintos keretösszegű vissza nem térítendő támogatásra. Az NGM számításai szerint a támogatásból mintegy ezer új e-töltőpont létesülhet országszerte. A pályázatokat szeptember 15-től lehet benyújtani, és azokat a keret kimerüléséig, de legfeljebb 2016. december 31-ig fogadják be. A zöld rendszámú autók több nagyvárosban, köztük Budapesten, Debrecenben vagy Zalaegerszegen számos kedvezményt kapnak, például díjmentesen parkolhatnak, mentesülnek a regisztrációs adó vagy a cégautóadó alól.
Fordulat a piacon
A Használtautó.hu autós portál adatai szerint fordulat állt be a használtautó-piacon: augusztusban először fordult elő, hogy többen keresték a benzines járműveket, mint a dízelmotorosokat. Az elmúlt 5-6 év sok autótulajdonost ébresztett rá arra, hogy a mai dízelmotorok a magasabb szervizköltségeik miatt nem feltétlenül gazdaságosabbak a benzineseknél. Az új autók között a benzines autók mindig is többségben voltak, és a dízelautók aránya itt is folyamatos csökkenést mutat. A dízelautók népszerűségének fokozatos hanyatlásával együtt emelkedik az alternatív, azaz hibrid- vagy elektromos hajtású autóké is: míg tavaly augusztusban 31 ezren kerestek rá hibridautóra, idén augusztusban már 65 százalékkal többen. Ugyanebben az időszakban az elektromos autók iránti érdeklődések száma 8-ról 18 ezerre ugrott.