A közutak környezeti terhelésének, útfelújítási igényének csökkenésével éves szinten több tízmilliárd forintos megtakarítást is hozhatna az intermodális, azaz többféle közlekedési eszközt alkalmazó fuvarozás fejlesztése – közölte a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) tegnap.
Ehhez a nagy távolságú, 1000 kilométer feletti közúti áruforgalom 10-20 százalékát kellene vasútra és vízi útra terelni. A közúti, vasúti és vízi fuvarozási együttműködések fejlesztésével évi 25-50 ezer kamion tűnhetne el az utakról, a vasút új üzleti megrendelésekhez juthatna, a közúti fuvarozók pedig költséget takaríthatnának meg, valamint a sofőrhiányt is kompenzálni lehetne.
Az intermodális fuvarozás magyarországi helyzetének javítása összhangban van az EU közlekedéspolitikájának céljaival is, hogy 2030-ra a 300 kilométer feletti közúti áruszállítások 30 százalékát, 2050-re pedig több mint felét vasúton vagy vízi úton bonyolítsák. Az MLSZKSZ azt javasolja, hogy legyenek azonosak a feltételek az infrastruktúra használatánál a közúti, vasúti, vízi fuvarozásnál. Továbbá ösztönzőrendszer bevezetésével és vonzó üzleti környezet megteremtésével kellene támogatni az intermodális rendszerek igénybevételét.