Növekvő arányban fogynak a neves márkaboltok, drágább luxusüzletek termékei idehaza, a fogyasztóvédők tapasztalatai szerint azonban a magas ár nem feltétlenül jelenti azt, hogy a vásárló jó minőséget kap a pénzéért, illetve hogy jogai érvényesítésekor előnyt élvez az elit üzletben.
A Közép-magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesületnek (KÖFE) egy fogyasztó arról számolt be, hogy 467 ezer forintért vásárolt kabátját néhány alkalommal tudta csak viselni, mivel hamar kiderült a ruhadarabról, hogy anyaghibás. A kabát rövid időn belül több helyen bomlani kezdett a varrások mentén, ám a fogyasztó hiába reklamált az üzletben, ott arra hivatkoztak, hogy szerintük az utcán szakadhatott ki a drága darab. A vásárló addig erősködött, míg végül bevizsgálásra küldték a terméket a gyártóhoz Olaszországba. Ez azonban eredménytelen volt, mivel a kabátot ugyanúgy kapta vissza a fogyasztó, ahogy a terméket a boltban leadta.
A vitát végül egy békéltető testületi eljárás rendezte el, amelyben a vállalkozás elismerte a hibás teljesítést és visszafizette a kabát vételárát.
Szerencsésen alakult annak a fogyasztónak az esete is, aki luxus divatháztól vásárolt ágyneműt, azonban egy véletlen folytán elnézte a méretet és kisebbet vitt haza, mint amilyet szeretett volna. A jogszabály szerint mivel a terméknek minőségi hibája nem volt, ezért a csereigény sem volt megalapozott, annak teljesítése csupán a kereskedő jóindulatán múlt. Az üzletben a fogyasztó által bemutatott nyugta ellenében zokszó nélkül kicserélték a garnitúrát.
Egy másik fogyasztó csúcskategóriás sport karórájának eltört a csatja, ezért – még a jótállási időn belül – leadta azt a márkaüzletben javításra. Az órára egy hónapot kellett várni, miközben bonyolult volt a garanciális ügyintézés, ráadásul a javítás után nem sokkal ismét tönkrement a csat. A pórul járt vásárló vételár-visszatérítési igényét egy későbbi békéltető testületi eljárásban tudta csak érvényre juttatni.
Egy vásárló nagyon meglepődött, mikor újonnan szerzett márkás, fekete színű nadrágja már az első viselés során elszínezte a nála lévő, világos kézitáskát. Ezért minőségi kifogást terjesztett elő a kereskedőnél, aki a nadrágba varrt figyelmeztető címke ellenére visszatérítette a ruhadarab vételárát és felajánlotta a fogyasztónak, hogy átvállalja a táska tisztíttatásának költségét is.
– Jól jöhet a fogyasztóknak egy gyors, egyszerű és hatékony megoldás a békéltető testületi eljárás keretében, ha nem sikerül a vitát rendezni közvetlenül a kereskedővel. A területi kamarák mellett működő békéltető testületek eljárása díjtalan és sokkal egyszerűbb, mint polgári peres eljárásban bizonyítani az igazunkat – összegezte a KÖFE.