- Eladósodunk karácsonykor
- Terjed a mobilbankolás
- Személyre szabott ajánlatokat kapunk egyes szolgáltatóktól
A főbb statisztikai adatokban egyre nagyobb súllyal jelenik meg a lakossági költés, ahogy a gazdasági körülmények javulásával és a bérek emelkedésével a háztartások lehetőségei is bővülnek. Mindez már a hitelezési folyamatokban is megmutatkozik. Az Intrum Justitia követeléskezelő tegnap megjelent felmérése alapján most még minden negyedik magyarnak komoly fejtörést okoz, miből vásárolja meg szeretteinek a tervezett karácsonyi ajándékokat.
A felmérésből kiderül: bár javult a lakosság pénzügyi tudatossága, a válaszadók közel negyede így is a tervek felett költ az ünnepekre, 12 százalékuk pedig el is adósodik annak érdekében, hogy mindent be tudjon szerezni.
Az OTP a héten megjelent előrejelzése szerint a személyi kölcsönök tavalyi, 129 milliárd forintos piaca idén várhatóan további 94 milliárd forinttal bővül, ez 73 százalékos növekedést jelentene. Az OTP értékelése alapján az átlagos hitelösszegek a magasabb jövedelmekkel és az alacsony kamatkörnyezet miatt növekedésnek indultak, mostanra már megközelítik az 1 millió forintot.
A piacot felügyelő Magyar Nemzeti Bank (MNB) a héten közölte, hogy a bankok betartják a jogszabályi előírásokat, sőt a díjszabásuk sok esetben elmarad a megengedettől. A piac azonban már most átalakulóban van:
változnak az értékesítési csatornák, különösen az internet és még inkább a mobilbankolás látszólag megállíthatatlan térnyerésével.
Mindez annak tükrében, hogy felfutóban van a lakosság költési hajlandósága, miközben a pénzügyi tudatosság még mindig elmarad az ideálistól, elgondolkodtató a jövőre nézve.
A lapunknak nyilatkozó banki vezetők és szakértők vegyesen ítélik meg a kérdést. Számos felsővezető például a biztonság miatt aggódik, és úgy véli, hogy a mobil és a digitális fejlesztés már pusztán az egyes pénzintézetek túlélése miatt fontos. Megint mások egyenesen ebben látják azt a márkaerősítő és értékesítési csatornát, amiben a célzott marketing még jókora kiaknázatlan üzleti lehetőségeket rejt.

A pénzintézetek termékei már jobban eladhatók mobilapplikációkon keresztül
Utóbbi megközelítés alapja a bankok működése során keletkező tetemes adatmennyiség (az úgynevezett big data) célirányos feldolgozása és felhasználása. Az elmúlt évek során
egyre több szolgáltatóipari ágazat ismerte fel, hogy bár tisztában van ügyfeleinek szokásaival és igényeivel, de nem rendszerez, nem csinál ebből üzletet, illetve olyan termékeket, amikkel növelhetné ügyfelei elégedettségét.
Ez változóban van, és mostanában már a hazai közönség is találkozhat üzletláncoktól kapott személyre szabott ajánlatokkal, és például az internetes áruházak applikációi is megjegyzik a korábbi kereséseket, vásárlásokat, és célzott kedvezményekkel, ajánlatokkal keresik meg a vevőket.
A bankszektor által is felismert adatelemzés eredményeként
az ügyfelek fizetési szokásainak és lehetőségeinek megfelelő banki termékek is sokkal hatékonyabban eladhatók a különféle banki mobilapplikációkon keresztül.
A pénzpiaci szolgáltatóknak ez a csatorna azért is külön vonzó, mert a legtöbb ügyfél bankfiókba már egyáltalán nem jár, a bankok reklámjaival nem feltétlenül találkozik, és nem böngészi tételesen végig az egyes bankok kínálatát annak reményében, hogy megtalálja a számára tökéletes hitelterméket. A telefonját viszont napi szinten használja, így ha beleegyezik, megkapja az új ajánlatokat is.
Az új, fogyasztási célra felvett hitelek állományának látványos növekedése a remények szerint a korábban bevezetett szabályozói korlátok miatt nem vezet túlzott eladósodottsághoz. Ezzel együtt a törvényes kereteken belül is jelenthet felesleges terhet egy-egy új hitel, ezért egy ilyen lépést még magasabb fizetések mellett is célszerű átgondolni.