Hiába próbálják visszaszorítani a termékbemutatós cégeket a jogszabályok módosításával, szigorításával, sajnos még mindig hihetetlen vásárlásokra veszik rá az idős embereket – közölte a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége. Megállapították, még mindig a közérzet- és egészségjavító készülékek a leggyakoribb eszközök ezekben az ügyletekben, melyekből egyre többféle termék létezik a piacon, több százezer forintos vételáron.
A jogszabályi szigorítás ellenére meghívják a vásárlókat a termékbemutatókra, amely események viszont jogilag már nem minősülnek árubemutatónak, mert bár a helyiség nem néz ki üzletnek, de sok esetben bejelentett telephelyről, központról van szó. Itt bemutatják a terméket, kiemelve, hogy milyen betegségek kezelésére alkalmas; általában időskorban szinte mindenkit érintő problémákról van szó – mondta a Magyar Időknek Kispál Edit szóvivő.
Megjegyezte, számos esetben ajándékokat is ígérnek a vásárlás mellé. Ennek kapcsán nem árt tudni, hogy az ajándékozásnak csupán a reklámozását tiltja a jogszabály, magát a tevékenységet nem.

Gyakran orvosi vizsgálatnak álcázzák az átverést
Fotós: Kurucz Árpád
Ismert, az árubemutatóval egybekötött termékértékesítés során ugyancsak tiltják a szabályok a pénzügyi szolgáltatás nyújtását, azaz a fogyasztói hitel közvetítését. Az ügynökök azt sokszor elfelejtik megemlíteni, hogy a vásárlók a hitelszerződés megkötése után pénzügyi intézménnyel, bankkal kerülnek jogviszonyba, és ha nem fizetik a törlesztőrészleteket, súlyos jogkövetkezményekkel kell számolniuk. A szóvivő kiemelte: az is probléma, hogy a jogszabály szerint ha jogilag nem termékbemutatón vesz részt a fogyasztó, akkor ugyanúgy köthetnek vele hitelszerződést.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy az idős vásárlók mindent aláírnak a helyszínen, a konkrét összegeket már meg sem nézik, hiszen elfáradnak a többórás bemutató végére, és bíznak abban, hogy szóban mindent elmondtak nekik, ami a papírokban is szerepel. Ezt a hiszékenységet használják ki a termékbemutatósok.
Sokan csak akkor döbbennek rá, hogy rossz döntést hoztak, amikor hetekkel később érkeznek a csekkek, azt azonban félretett pénz híján, a nyugdíjból nem tudják rendezni. Számos idős ember ki sem bontja, nem is használja a termékeket, de hiába viszik vissza a kereskedőhöz, a cégek nem hajlandók lemondani bevételük egy részéről sem.
– Általában nem bontják fel a szerződéseket, a vásárlónak pedig ki kell fizetni a hatalmas összegeket. Ráadásul mivel jogilag nem termékbemutatón jártak, nem illeti meg őket a termék kézhezvételétől számított 14 napon belüli, indokolás nélküli elállási jog sem
– mondta Kispál Edit.
Ezért a szövetség azt szorgalmazza, hogy továbbra is fel kell lépni az olyan értékesítési forma ellen, ami a kiszolgáltatott fogyasztók megkárosítására irányul.