A hónap elején ismét megváltozott a Wizz Air diszkont-légitársaság poggyászszabályzata, az utasok legfeljebb 40×30×20 centiméteres csomagot vihetnek fel díjmentesen a kabinba, az ennél nagyobb, 55×40×23 centiméteres csomagokat (gurulós kisbőröndöket) csak az elsőbbségi szolgáltatást vásárló utasok vihetik fel. A Wizz Air versenytársa, a Ryanair szintén november 1-jével változtatta meg a poggyászokra vonatkozó szabályzatot, amely szerint elsőbbségi szolgáltatás nélkül náluk is csak egy kis méretű kézipoggyász vihető fel a fedélzetre, minden más csomagot fel kell adni, és ezért nyolc eurót kell fizetni.
Eközben az olasz versenyhatóság felfüggesztette a két ultrafapados kézipoggyász-szabályzatát. Az Italian Competition Authority (ICA) azzal indokolta a döntést, hogy a kézipoggyászt az alaprepülőjegy-tarifáknak tartalmazniuk kellene, mert az utasok által ez előre elvárható szerződéses kötelezettség.
A hatóság álláspontja szerint a kézipoggyász díjmentes szállítása nélkülözhetetlen része kellene hogy legyen az utasok és a légitársaság között létrejövő légi személyszállítási szerződésnek. Az, hogy a két légitársaság különdíjat kér a normál méretű kézipoggyászok szállításáért, félrevezeti a fogyasztókat a repülőjegy-ajánlatok kiválasztásánál, és torzítja az összehasonlítását más légitársaságok ajánlataival.
Váradi József, a Wizz Air alapítója és vezetője a Növekedés.hu portálnak nyilatkozva azt mondta, a csomagkérdés iparági probléma, amire a különböző légitársaságok másként reagálnak. Szerinte a kézipoggyászok kezelése számos logisztikai problémát okozott a beszállásnál, emiatt késések alakultak ki.

Az olasz hatóság szerint az utasokat félrevezethetik az új tarifák, ráadásul torzíthatják a versenyt a légitársaságok csomagszabályai
Fotó: Éberling András
Emellett biztonsági kérdések is felmerültek azoknál a csomagoknál, amelyet utólag vittek fel a repülőgépekhez. Azt bizonygatta, hogy az új csomagszabályzatnak köszönhetően kevesebb járatkésés lesz, biztonságban megérkeznek a csomagok, valójában kevesebb költség merül fel a csomagokkal kapcsolatban. Egy, ugyancsak a napokban megjelent nyilatkozatában a vezérigazgató azt mondta, hogy az együtt foglaló utasok szétültetése nem egyszerű bevételnövelő lépés – amivel a sajtóban megvádolták az ultra low-cost társaságokat –, hanem a későn foglaló utasok érdekében hozott intézkedés.
Az alacsony jegyárak és a már-már elkerülhetetlenül megfizetendő többletdíjak kérdésében azt fejtegette, hogy csupán a bevételek átstrukturálódásáról van szó: a jegyár, ami a hirdetésekben, online felületeken megjelenik, alacsony, esetleg extrém módon alacsony, ami újabb utasokat vonz. (A magyar lakosság nyolcvan százaléka még sosem repült.) A kiegészítő bevételek révén azonban a légitársaság mint vállalkozás akár a jegyárbevétel mértékét megközelítő többletbevételhez jut.
Vélhetően a fenti „átstrukturálást” minősítette az olasz versenyhatóság a fogyasztók félrevezetésének, hiszen amikor a különböző légitársaságok ajánlatait összehasonlítják, nem tudják feltétlenül, hogy az alapár felett további fizetnivalók akadnak az ultra low-cost szolgáltatóknál.
Az AIRportal.hu szakportál az olasz versenyhatóság intézkedésével kapcsolatban megkérdezte a Wizz Airt. A légitársaság válaszában megerősítette, hogy tudnak a döntésről, amely csak az Olaszországba közlekedő és az onnan felszálló járatok utasait érinti. A társaságnak a vizsgálattal kapcsolatban az az álláspontja, hogy „az új poggyászszabályzat átlátható és igazságos, amely a lehető legtöbb választási lehetőséget kínálja az utasoknak”.