Teljesen visszaszorult a fedlap- és víznyelőrács-lopások száma az utóbbi években Budapesten – közölte lapunk érdeklődésére a Fővárosi Csatornázási Művek (FCSM). A társaság lapunknak megküldött adataiból kitűnik, hogy megtette a hatását a színesfém-kereskedelmet szabályozó törvény, amely 2013 őszétől hatályos. Eszerint a fémátvevő telepeken az eladó csak eredetiségigazolással adhatja le a tárgyat. A törvény célja kifejezetten a közművek berendezéseit érintő lopások visszaszorítása volt. A hatályba lépést megelőzően az FCSM lehetőségei a megelőzésre igen szűkösek voltak.
Ezek egyike volt a lakosság figyelmének felhívása egy reklámfilmben, amelyben jelezték: előfordult, hogy Budapesten egyetlen éjszaka alatt akár harminc fedlapnak vagy víznyelőrácsnak is lába kelt. A társaság egy zöldszámot is működtetett, amelyen a gyanús személyeket és a hiányzó öntvények helyét lehetett bejelenteni. Az eszközök hiánya balesetveszélyt jelentett a közlekedők számára, hiszen egy-egy fedlap alatt akár 7-8 méteres mélység tátongott.
A társaságnak tetemes anyagi kárt okoztak a lopások. Egyetlen víznyelő rács értéke ugyanis tízezer, míg a tömör fedlap több mint 37 ezer forint. Idén viszont eddig egy fillérjébe sem került ez a kategória az FCSM-nek, hiszen az első fél évben egyetlen vasat sem tulajdonítottak. Tavaly összesen 22 hiányt regisztráltak, ami elhanyagolható mennyiség az utóbbi hat év csúcsához képest. Az említett törvény közzétételének évében, 2013-ban 1373 eszközt loptak el, a gyűjtők feltehetően minden erejüket összeszedték a jogszabály őszi hatálybalépése előtt.
A lopások csak a közelmúltban, 2010 óta összesen hajszál híján 34 millió forintos kárt okoztak a csatornázási műveknek. A villamosenergia-társaságoknál is érezhető a javulás a lopások terén az utóbbi években, igaz, a károkozás átalakult – írta meg lapunk korábban.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a rongálások elsődleges áldozatai a transzformátorok, a károkat egy-egy kicsi alkatrész vagy csekély mennyiségű olaj eltulajdonítása miatt okoznak. A milliós nagyságrendű pusztítás megelőzése érdekében riasztórendszereket alkalmaznak a szolgáltatók. Az Elmű–ÉMÁSZ kísérleti jelleggel egyébként nemrégiben két olyan transzformátort rendelt a Világgazdaság szerint, amelyekben nincs a hűtést szolgáló, jó minőségű olaj. A tízezer forint értékű folyadék hiánya a társaság reményei szerint kevésbé teszi vonzóvá a berendezéseket.
A vasutat érintő tolvajlások is jelentősen csökkentek az elmúlt években. Tavaly és azelőtt alig több mint hatvan alkalommal ténykedtek színesfémtolvajok a magyar vasút hétezer kilométeres pályahálózata mentén – tájékoztatta a Magyar Időket a MÁV-Start. Ez a szám viszont azt jelenti, hogy még mindig hetente áll le a vasúti közlekedés egy-egy, gyakran nagy forgalmú elővárosi vonalon. Az okozott kár nemcsak forintban (100 millió), de időben is hatalmas: 2014-ben 1018 személyvonat 15 160 percet, 71 tehervonat 4358 percet késett – ez átlag 18 percet jelent vonatonként. Míg 2011-ben még 682, egy évvel később 549, 2013-ban pedig 356 alkalommal jelentettek kábellopást, -rongálást.
Hogy még inkább visszaszorítsák a színesfémtolvajok tevékenységét, a MÁV-Startnál újabb biztonságtechnikai eszközöket telepítenek, illetve növelték a térfigyelő rendszerek számát. Többek között a lopások visszaszorítására hozta létre a MÁV a Biztonságirányítási és Távfelügyeleti Központot, amelynek feladata a fémlopások megelőzésén kívül az utasok, áruk, eszközparkok és a gördülőállomány védelme a fontosabb vasúti területeken. Továbbra is kiemelten kezelik az azonos helyszíneken ismétlődő eseményeket.