A Stadler szolnoki üzemében működő forgóváz-revíziós kompetencia-központban már 40 részegységet gyártottak le – mondta el lapunk kérdésére Szamosi László, a részleg vezetője. A teljes, 75 darabos megrendelés utolsó egységeit a nyár folyamán szállítják ki a lengyelországi összeszerelő üzembe. A hazai gyártás előkészítése tavaly novemberben kezdődött meg a központban, ahol addig forgóvázak nagyjavítását végezték, és végzik mind a mai napig. A Stadler Rail-csoport svájci központja a hazai forgóvázüzemre bízta a beszerzést, Szamosi László szerint fontos szempont volt, hogy minél több magyar alkatrész kerüljön a végtermékbe. Ennek érdekében megállapodást kötöttek többek közt a Knorr- Bremse vasúti fékrendszereket gyártó és fejlesztő hazai üzemével, amelyben önálló gyártósoron javítják a Stadlernek szánt fékberendezéseket.
A magyarországi forgóvázgyártás tovább növeli a Stadler motorvonatokban lévő magyar hozzáadott érték arányát. A forgóváz a vasúti jármű legértékesebb részegységei közé tartozik, egy FLIRT motorvonat árának 15-20 százalékát teszi ki. Az ugyancsak hazánkban gyártott alumínium kocsitestek és a hordmű együttes aránya meghaladja az 50 százalékot, azaz a FLIRT motorvonatok így magyar terméknek tekinthetők. A világon Magyarországon van a legnagyobb, egy üzemeltetőhöz tartozó, azonos műszaki tartalmú FLIRT-flotta – majdnem minden nyolcadik darab hazánkban fut –, amelynek részesedése a budapesti elővárosi forgalomban megközelíti a 60 százalékot, a MÁV utasforgalmának pedig mintegy harmadát, 34 millió utast szállít.
A kompetencia-központban 28 munkavállaló évente 250 felújított, illetve új forgóvázat állít elő, eddig összesen 616 hordmű került ki a kezük alól. Szamosi László szerint a beruházás másfél év alatt megtérült. A Stadler Rail csoport három társasággal van jelen Magyarországon: a szolnoki gyárában, a pusztaszabolcsi karbantartó központban és a budapesti vezérképviseletében összesen 500 munkavállalót foglalkoztat, partnerei, beszállítói további 2000 embernek adnak munkát. A Stadler Szolnok Kft. árbevétele 2015-ben 14 milliárd forint volt, míg a Pusztaszabolcson működő Stadler Magyarország Vasúti Karbantartó Kft., amelyhez tevékenysége miatt a szolnoki forgóváz-revíziós kompetencia-központ is tartozik, 6 milliárd forint árbevételt ért el.