Már megjelent a kiskereskedelmi kínálatban az év végi ünnepkör: mostanra kipörögtek a nyárvégi szezonális leértékelések a boltokban, és elsőként az internetes áruházakban már felbukkantak a karácsonyi árucikkek, illetve egyre többen térnek át a téli szezonális kínálatra. – Az év végi bevásárlási időszak során az internetes üzletekben már novemberben felrobban a piac és megnő a forgalom.
A lakosság nagy része előre készül az ünnepekre, akad, aki már októberben, de a többség novemberben megkezdi az ajándékvásárlásokat, aminek egyébként a webáruházak esetében sokkal nagyobb súlya van az összforgalom szempontjából – mondta a Magyar Időknek Vámos György.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint idén rekordokat dönthet a teljes kiskereskedelmi szektor eredményessége.
Noha már néhány éve öt százalék fölött teljesít a piac, a szakértő szerint 2018-ban várhatóan rekordszintre, vagyis hat százalék körülire ugrik az eladott áruk mennyiségének bővülési üteme éves szinten – ebben óriási szerepe lesz a karácsonynak.
– Már készülődnek a nagy láncok az ünnepekre, de még várat magára a valódi szezon, a webáruházak viszont elkezdték föltölteni a karácsonyi kínálatot. Jellemző, hogy az interneten már októberben megjelennek az ajándékozásra, ünnepi előkészületekre szánt termékek – mondta a főtitkár.
Rámutatott: a webáruházakban a november is nagyon erős forgalmat hoz, amire előre készülnek a kereskedők, mivel a hónap vége felé tartják a néhány éve nemzetközi mintára bevezetett vásárlócsalogató akciót, a fekete pénteket.
Ekkor jelentős árengedményeket adnak a cégek a karácsony közeledtével, ehhez átfogó kampányokkal igyekeznek megnyerni a magyar vevőket, főként az iparcikkek területén. Ezt követően a fogyasztók lendülete kitart egészen december végéig.
Ezzel szemben a hagyományos üzletekben októberben még csak egy-egy termékkör jelzi majd, hogy közeledik a legélénkebb időszak a kereskedelemben, a legtöbb boltban inkább november elejére telnek meg a polcok a szezonális termékekkel – akkor viszont hirtelen árasztja el a piacot az ünnepi hangulat.
A hagyományos bolti forgalom tehát szeptembertől novemberig nagyjából ugyanazon a szinten mozog, decemberben ellenben várható a nagyobb ugrás.
Tavaly decemberben a havi költekezés már több mint 70 milliárd forinttal meghaladta az ezermilliárd forintot, ezt a lélektani határt némi többlettel egyébként már 2016-ban is átléptük.
Az éves kiskereskedelmi költés 2017-ben összesen 10 400 milliárd forintot tett ki, látható tehát, hogy az eladások legnagyobb részét az év végén bonyolítják le a boltok.
Tavaly az ünnepek miatti többletkiadások novemberhez képest 150 milliárdra rúgtak a hagyományos üzletekben, ebben az élelmiszerek és az iparcikkek értékesítése is nagy emelkedést mutat, de az internetes értékesítéssel együtt az összes növekedés ennél is erősebb volt.
– A kifejezetten karácsonyi bevásárlásokra 150 milliárdnál többet költöttek a családok, de mivel pontos kimutatások erről nincsenek, csak becsülni lehet a tendenciákat.
A hagyományos értékesítéstől független webáruházakban például tavaly novemberben 45, míg decemberben 50 milliárdos forgalmat bonyolítottak le.
Idén minden bizonnyal ezt a forgalmat is túlszárnyalják a magyarok, mivel a jövedelmi viszonyok egész éves javulása előrevetíti a számottevő fogyasztást az év végi ünnepek idejére – jegyezte meg a szakértő.