Jelentős állomásához érkezett a kormány által tavalyelőtt útjára indított nyaralóhajózási program, amelynek során 2020-ig magyarországi kikötőket építenek és nyaralóhajókat vásárolnak a hazai vízi turizmus fejlesztésére. A legújabb beszerzések kapcsán Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos ismertette: a húsz lakóhajó beszerzésére 1,6 milliárd forint állt rendelkezésre, ezzel szemben a Magyar Hajózási Zrt. (Mahart) 1,51 milliárd forintért tudta megvásárolni a hajókat a listaárban szereplő ajánlatnál korszerűbb felszereléssel.
Közülük az első tíz hajó az idén, a többi jövőre érkezik hazánkba. A hajók megvásárlásával a magyar nyaralóhajózási turizmus bekapcsolódik a hajógyártással, bérbeadással foglalkozó Nicols cég nemzetközi vízi turisztikai hálózatába is. Alain Mousset, a Nicols céget is tulajdonló Nadia-csoport vezérigazgatója úgy nyilatkozott, hogy a magyar turisztikai úti cél iránt jelentős érdeklődésre számítanak. Számítások szerint a hajók beszerzése már hét-nyolc éven belül megtérülhet.
A nyaralóhajós turizmus fejlesztése áll a Mahart idei fókuszában, a hajóbeszerzés mellett ugyanis tendert is megjelentettek a kikötői infrastruktúra kiépítésére. Ennek eredményeként várhatóan nyáron próbaüzemben már igénybe vehetik a turisták a nyaralóhajókat a Felső-Tisza és a Bodrog környékén. Az éles üzem 2020 nyarán kezdődik, a későbbiekben pedig bővítik az útvonalhálózatot – közölte a kormánybiztos.
Mint mondta, a Felső-Tisza és a Bodrog környéki infrastruktúra-építés az első, emellett Kiskörén és Tokajban báziskitötőt létesítenek, és további húsz kikötőt terveznek a Tisza mentén. Révész Máriusz szerint várható, hogy a térség fejlődésére jó hatással lesz a nyaralóhajózási turizmus. Sztilkovics Szávó, a Mahart vezérigazgatója az MTI-nek beszámolt arról, hogy január 23-ig várják a pályázatokat a kiskörei báziskikötő és 11 kisebb kikötő építésére kiírt tenderre. A hajókra és a kivitelezésre 2019-ben három-, 2020-ban egymilliárd forintot szánnak.
A Felső-Tisza és a Bodrog környéki hajózási útvonal a Natura 2000 környezetvédelmi területeket érinti, ellentétben a Nyugat-Európában kiépített csatornaútvonallal – jelezte Baráth Gergely, a nyaralóhajózási program vezetője. Hangsúlyozta: a nyaralóhajók vezetéséhez külföldön nincs szükség jogosítványra, Magyarországon pedig az illetékes tárca dolgozik azon, hogy megteremtsék a jogszabályi feltételeket a használatukhoz.