Gyárat épít a BMW német autógyártó vállalat Debrecenben – jelentette be tegnap Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. A tárcavezető elmondta: a város melletti 400 hektáros területen a legmodernebb autóipari gyártási technológiákkal, egy gyártósoron állítanak majd elő hagyományos és elektromos meghajtású autókat.
A gyár kapacitása évente 150 ezer autó gyártására elegendő. A beruházás értéke meghaladja az egymilliárd eurót, és már az elején több mint ezer munkahely jön létre. A beruházás helyszínének választott terület a jövő év második felére kerül a BMW tulajdonába, és 2019-ben már megkezdik a munkaerő toborzását. A beruházás hozzájárul Magyarország versenyképességéhez és tovább erősíti a magyar–német gazdasági kapcsolatokat.
A külügyminiszter kitért rá: a világgazdaságban olyan gyors és mély változások zajlanak, amelyek nyomán a folyamatról joggal lehet modern kori ipari forradalomként beszélni, ahol az új technológiák folyamatosan változtatják meg a siker kritériumait. Ebben az új korszakban a vállalatok versenyben állnak az új technológiák alkalmazásáért, az országok pedig a beruházásokért. Ez az új korszak különösen nagy hatással van az olyan nyitott gazdaságú országokra, mint Magyarország.

A német cég a tervek szerint 2019-ben már meg is kezdi a munkaerő toborzását Magyarországon
Fotó: Reuters
Szijjártó Péter úgy látja, amikor hazánk benevezett ebbe a versenybe, komoly érveket tudott felsorakoztatni az ország mellett, így az alacsony adókat, a rugalmas munkaerő-szabályozást, a duális szakképzést és a színvonalas informatikai, műszaki képzéseket. Mint mondta, a minderre épülő gazdaságpolitika sikeresnek bizonyult, a beruházások évről évre növekednek; tavaly minden rekordot megdöntve 96 új beruházás érkezett a beruházásösztönző rendszeren keresztül.
A tárcavezető hangsúlyozta: most egy újabb nagy sikerről számolhatnak be, hiszen amikor a világ egyik legnagyobb, legsikeresebb és legmodernebb autógyártója úgy döntött, hogy Európában növeli a termelési kapacitásait, Magyarországot választotta. A céggel 14 hónapja tárgyalnak, a BMW több európai várost is megvizsgált lehetséges helyszínként.
A magyar gazdaság zászlóshajója az autóipar, amely tavaly már nyolcezermilliárd forint termelési értéket állított elő, ezzel a hazai ipari kibocsátás 28,7 százalékát adja és napjaikban 175 ezer embert foglalkoztat – mondta korábban Szijjártó Péter. Az ágazat továbbra is dinamikusan bővül, már az év eddigi adatai is 10 százalékos emelkedést mutatnak. A magyarországi járműipar exportja két százalékkal, belföldi árbevétele hét százalékkal nőtt, az export aránya pedig megközelítette a 92 százalékot. Az autóipari beruházások mindig önmagukon túlmutató jelentőségűek, ugyanis egy autóiparban létrehozott állás közvetetten további 4-5 munkahelyet hoz létre a gazdaság egészében.
A bajorok állják a versenyt
Az 1916-ban alapított BMW AG (Bayerische Motoren Werke) prémiumkategóriás személygépkocsikat és motorkerékpárokat gyárt. A vállalatnak Németország mellett az Egyesült Királyságban, Kínában, Indiában, Brazíliában, Thaiföldön, Malajziában, Egyiptomban, Dél-Afrikában, Hollandiában, Ausztriában, Oroszországban és az Egyesült Államokban vannak gyártó-, bérmunkában gyártó, illetve összeszerelő üzemei. A mexikói üzem 2019-ben kezdi meg a termelést. A cég tulajdonában van a BMW mellett a Mini és a Rolls-Royce is.
A gyártó az idei első hat hónapban az egy évvel korábbinál 1,8 százalékkal több, 1 242 500 autót adott el világszerte, ezzel értékesítési rekordot állítva be. Európában június végéig 1,2 százalékkal, 560 ezerre növelte eladásait. Tavaly a gyártó 2,463 millió autót értékesített világszerte, 4,1 százalékkal többet, mint 2016-ban. Az elmúlt év végén a BMW 130 ezer alkalmazottat foglalkoztatott világszerte, 4,2 százalékkal többet, mint 2016-ban. Tavaly 103 ezer elektromos autót értékesített, 65,6 százalékkal többet, mint 2016-ban. A Daimler prémiummárkájából, a Mercedes-Benzből 2,373 millió autót adott el 2017-ben, nyolc százalékkal többet, mint 2016-ban. A Volkswagen prémiummárkájából, az Audiból pedig 1,878 millió autó kelt el tavaly a tavalyelőtti 1,867 millió után.
A csoport értékesítési árbevétele 2017-ben 98,7 milliárd euró volt az előző évi 94,2 milliárd euró után. Nettó eredménye 9,880 milliárd euróra nőtt 9,386 milliárdról. Nyeresége 8,7 milliárd eurót tett ki a tavalyi 6,9 milliárd után.
Július elején a német BMW és a kínai Great Wall Motor autógyár a Mini új elektromos modelljeinek gyártásával foglalkozó közös vállalat létrehozásáról írt alá szerződést.