A légi járművek külső felületének átvizsgálásakor az egyik legnagyobb problémát az jelenti, hogy a sérülések észlelése, felmérése, és rögzítése jelenleg is kézi eszközökkel zajlik.
A karbantartó mérnökök szó szerint vonalzóval mérik le és filctollal rajzolják körbe a felfedezett felületi sérüléseket. A repülőgépipar és a légi közlekedés az egyik leginkább technológiaintenzív iparág, így a külső szemlélőnek furcsa lehet, hogy számos területen viszonylag elmaradott a szegmens digitalizációja.

Hajtóműszerelés Ferihegyen – sokat segíthet a kiterjesztett valóság
Fotó: Havran Zoltán
Igaz ez a repülőgépek karbantartásra is. Az AerinX fejlesztésével erre a problémára keresi a megoldást. Smart inspekciós rendszerük a kiterjesztett valóság (AR) technológiát ötvözi a fejlett képfeldolgozással, illetve adatbázis kezeléssel, mely egyedülálló, csúcstechnológiájú, döntést támogató eszközt ad a szakemberek kezébe – közölte lapunkkal Kiss Antal Bence, ötletgazda, az AerinX startup ügyvezetője.
A rendszer lehetővé teszi, hogy a karbantartást végző mérnökök egy AR-szemüveg (augmented reality, kiterjesztett valóság) segítségével állapítsák meg egy-egy felületi sérülés méretét és pontos elhelyezkedését.
Az AerinX képes rá, hogy valós időben, három dimenzióban a gép felszínére vetítse az adott gépmodellel kapcsolatos valamennyi fontos műszaki információt, beleértve a lemezvastagságot adott ponton, illetve a sérülés történetét is. Ezáltal lényegesen gyorsabbá és pontosabbá válik az átvizsgálás, kiküszöbölhetővé válnak az emberi hibák, így a balesetek és légi katasztrófák száma is csökkenthető, ami mind az üzemeltetőknek, mind az utasoknak nagyon pozitív fejleményt jelent.
Az AerinX rendszere jelenleg működő prototípus fázisban van, a termék további fejlesztéséhez és a piaci bevezetéshez pedig kockázati tőkét vont be a társaság. Az X-Ventures három lépésben összesen 250 millió forintnyi kockázati tőkét fektet az AerinX-be.
A kiterjesztett valóság ipari alkalmazása hatalmas robbanás előtt áll, szakértői prognózisok szerint a piac mérete 2020-ra elérheti a százmilliárd dollárt, a felhasználók száma pedig az egymilliárd főt.
– A repülőgépipar és a légi közlekedés pedig a legdinamikusabban fejlődő iparágak közé tartoznak, így jelentős piaci potenciált látunk az AerinX technológiájában és a csapat által felhalmozott know-how-ban – fűzte hozzá Zsembery Levente, az X-Ventures Alpha Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. vezérigazgatója.
A kiterjesztett valóság elterjedésére jó példa, hogy egészen más felhasználási területen hasonló megoldást alkalmaz a magyarországi autógyárak stratégiai partnere, a Leadec, amely tavaly ősszel bemutatta a Mixed-Reality nevű, „karbantartó szakembert felokosító” szemüvegét. Módunkban állt akkor kipróbálni az eszközt: a használója egyszerre látja a körülötte lévő tárgyi valóságot, valamint egy virtuális teret is, amelyben képernyőrészletek, adatok, szöveges üzenetek és háromdimenziós tárgyak is lehetnek.
A kétféle teret összeköti, hogy a szemüveg mögött álló adatbázis milliméter pontosan ismeri a helyszín morfológiáját, és mindent tud a benne lévő tárgyakról, például gépekről, berendezésekről.
Az én szemüvegem éppen egy Kuka típusú, egykarú robotot kínált fel, amelyet a virtuális térben magam mellé tehettem, akár körül is járhattam. Ha én Kuka-szerelő lennék, nagy segítséget jelentene, hogy a valódi munkadarab mellett megnézhetném egy 3D-modellen, merre vannak benne az áramkörök, a csavarok.
A fejlesztés előnye, hogy mindaz a szaktudást, ami rendelkezésre áll az adott eszközről az adatbázisban, munka közben a szerelő előhívhatja. Ráadásul az eszköz szabadon hagyja mind a két kezet: a szoftver kezeléséhez nem kell billentyűket vagy képernyőt nyomkodni.