Ma egész nap felsővezeték-karbantartást végeznek a Nyugati pályaudvarra vezető vágányok felett, emiatt minden, a pályaudvart érintő vonat menetrendje, útvonala és végállomása módosul – tette közzé a vasúttársaság. A forgalomkorlátozás oka egy korábban ideiglenesen megjavított felsővezeték, amely a Vágány utca melletti pályaszakaszon, a pályaudvarra vezető vágányok felett keresztben húzódó tartószerkezeten található, ezért minden ki- és bevezető vágányt érint.
A végleges és biztonságos helyreállítás érdekében a teljes felsővezeték-hálózatot feszültségmentesíteni kell. Egy újabb meghibásodás több napra megakadályozná a vonatközlekedést, ezért a lehető legkorábbi időpontot választották a karbantartásra. A Nyugati felsővezeték-rendszerével nem először gyűlt meg a baja a MÁV-Startnak. Emlékezetes, hogy 2015. június 22-től két hétre be kellett zárni a pályaudvart. A felsővezetékeken akkor is olyan javítanivaló akadt, amelynek elvégzése halaszthatatlanná vált.
Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár lapunk kérdésére korábban azt mondta, a kormány döntött arról, hogy felújítják a patinás fejpályaudvart. A pénz megvan a tervek elkészítésére, az előkészítési munka zajlik, és ha ezzel végeztek – várhatóan jövőre –, akkor hoznak majd döntést a kivitelezésről és az ahhoz szükséges forrásról. A tervezők feladata nemcsak a történelmi épület rekonstrukciója, hanem a pályaudvar beillesztése is a főváros közlekedési rendszerébe, például P+R parkolók létesítése révén. Ha mindezzel megvannak, még mindig marad komoly feladat – mondta Homolya Róbert.

Jövőre kezdhetnek neki az épület teljes rekonstrukciójának
Fotós: Bach Máté
A Nyugati esetében fel kell újítani a forgalomirányító rendszert, hogy megnövekedjen a pályaudvar áteresztőképessége. Két korszerűsített vonal forgalma érkezik be ide, a vácié és az esztergomié. Ezek megújítására százmilliárdos nagyságrendű összeget fordított a kormány, és megújultak a járművek is. Mindezeknek köszönhetően várhatóan növekszik majd az elővárosi vasutat igénybe vevők száma. Ám ahhoz, hogy teljes mértékben ki lehessen használni a fejlesztések előnyeit, fel kell újítani a Nyugati pályaudvar szinte már muzeális biztosítóberendezéseit. Ennek a forrásáról azonban egyelőre nem született döntés.
Korábban felmerült, hogy a pályaudvar felújítását összekapcsolnák a Nyugati és a Városliget közötti üzemi terület újrahasznosításával. Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter elmondta, hogy a vasúti pályák fölé födémet építenének, amelyen összefüggő parkosított területet hoznának létre. A rekonstrukció költségét hatvanmilliárd forintra becsülték.