Lassan, de haladnak az autópálya-építések Romániában. A legnagyobb lendülettel az erdélyi sztráda kivitelezési munkálatai zajlanak. A folyamatot gyorsíthatja, hogy az Európai Bizottság 246 millió eurót fordít az A3-as észak-erdélyi autópálya Aranyosgyéres–Marosugra–Marosvásárhely közötti, 56,5 kilométeres szakaszának megépítésére.
„Ez a rendkívül fontos projekt egy stratégiai európai folyosó kialakításának része, hozzájárul a gyorsabb és biztonságosabb romániai közlekedéshez. Egyúttal vonzóbbá teszi a régiót a befektetők és a turisták szemében, elősegíti a gazdasági fejlődést” – idézte a kolozsvári Krónika című napilap Corina Cretut, a regionális politikáért felelős uniós biztost, aki különösen elkötelezett az ügyben, hiszen román, és korábban a jelenleg hatalmon lévő szociáldemokraták színeiben politizált.
Mint arról az erdélyi lap beszámolt, az uniós finanszírozású sztrádaépítési projekt a 9-es, Rajna–Duna európai folyosó részeként valósul meg, amely Strasbourgot köti össze Konstancával. Az Európai Bizottság szerint a munkálatokkal 2019 októberéig végeznek. Bár a munkálatok későn kezdődtek el, a romániai nagyberuházásokat nyomon követő Pro Infrastruktúra Egyesület nemrég közölt helyszíni légi felvételei szerint a kivitelezők meglepően jól haladnak. Románia a 2014–2020-as időszakban összesen több mint 22 milliárd eurót hívhat le az uniós kohéziós alapokból, ebből 5,1 milliárdot fordíthat szállításügyi nagyberuházásokra.
Eközben bizonytalanság övezi az Erdélyt Havasalfölddel összekötő autópálya megépítését, miután az előzetes tervekkel ellentétben a román kormány nem a Világbank együttműködésével és támogatásával kívánja kivitelezni a Brassót Comarnickal összekötő sztrádát. Eugen Teodorovici pénzügyminiszter közölte: a közlekedési minisztériumban találtak egy megoldást, amellyel gyorsabban megépülhet ez a sztrádaszakasz. A kivitelezést privát partnerségi megállapodás eredményeképpen valósítják majd meg.
A közlekedési tárcát vezető Lucian Sova egyébként egy meglepő okfejtésnek adott hangot legutóbbi sajtótájékoztatóján, ami sokakban megkérdőjelezte a román kormány elkötelezettségét az autópálya ügyében. A miniszter azt mondta, ha Romániában nagy ütemben bővülne a sztrádahálózat, akkor emelkednének a fizetések, emiatt pedig a multinacionális társaságok elhagynák az országot, és oda mennének, ahol nincsenek autópályák, ugyanakkor alacsonyak a bérek. Elemzők szerint ettől a forgatókönyvtől egyelőre nem kell tartani Romániában.