Kétszáz saját és a beszállítók 250 alkalmazottja részvételével jelenleg heti három-négy csuklós autóbusz készül az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. (IEAG) mátyásföldi telephelyén – mondta el érdeklődésünkre Mészáros Csaba.
Az ügyvezető ugyanakkor nem hallgatta el, hogy nincs igazán megoldva a gyártás finanszírozása, és a megrendelés túlságosan későn érkezett a vállalkozásnak. A Volánbusznak 15,32 milliárd forintért leszállítandó 180 csuklós autóbusz majdnem hárommilliárd forinttal volt olcsóbb a pályázaton a második helyezett MAN-énál. Egy utólagos módosítás eredményeként harmincat a BKV vett át a 180-as flottából.
A gyártása milliárdos költségeket jelent a vállalkozónak, tekintettel arra, hogy egy jármű 75-80 százalékát az alkatrészek és a beszállítók szolgáltatásai teszik ki. Tehát nemcsak a dolgozók bérét, de az alvállalkozókat is fizetnie, finanszíroznia kell. A nemzetközi gyakorlat szerint ilyen nagy összegű sorozatgyártáshoz a cégek harminc-ötven százalékos előleget szoktak igényelni. Erre az Ikarus Egyedi Kft.-nek a közbeszerzési kiírás miatt nem volt lehetősége.
Szerencsére a mai közbeszerzéseken már minden magyar gyártó tud indulni, és az előleg is elfogadottá vált. Különösen fontos az előleg egy olyan iparág esetében, amely szinte a nulláról indul: magyar csuklós autóbuszt ugyanis nagy sorozatban utoljára a 90-es évek közepén gyártottak az Ikarus hazájában. Mészáros Csaba abban bízik, hogy az Ikarus Egyedi példája rávilágít majd arra, hogy csak több feltétel – a folyamatos megrendelések, a finanszírozás és a busziparhoz kapcsolódó oktatás és beszállítófejlesztés – együttes megléte esetén éledhet újjá a magyar autóbuszgyártás.
A BKV üzemeltetésében dolgozó elektromos midibuszok, valamint a már elkészült csuklósok minőségi színvonalát ért kritikákra reagálva az ügyvezető azt mondta, nap mint nap tapasztalja, hogy a hazai gyártású járművek megjelenése piaci érdekeket sért.
Emiatt részben az itt jelen lévő nemzetközi márkák, részben a használt buszok és alkatrészek kereskedelmével foglalkozó vállalkozások részéről tapasztalnak nyílt és indirekt támadásokat. Az elektromos járművek nemzetközi mércével mérve is úttörő jelentőségűek, az üzemeltetés során gyűjtik azokat a tapasztalatokat, amelyeket a következő generációk fejlesztésénél felhasználnak majd.
De ezzel így vannak Európa-szerte az elektromos járművek gyártói és üzemeltetői. A dízel csuklós buszokat ért kritikák azonban teljes mértékben megalapozatlanok – hangsúlyozta a vállalkozó. Ezt nemcsak a nemzetközi minősítő irodák vizsgálatai támasztják alá, hanem a vaktesztek is. Minthogy a buszok a BKV üzemeltetésében közforgalomba is kerülnek, az utasok majd maguk is meggyőződhetnek a minőségükről.
Mint emlékezetes, a kormány 2016-ban fogadta el a nemzeti autóbuszgyártás cselekvési programját. A cél az volt, hogy teremtsék meg a hazai buszgyártás megújításának feltételeit, járuljanak hozzá a hazai gyártók versenyképességének növekedéséhez, segítsék elő, hogy a magyar gyártók minőségben képesek legyenek felvenni a versenyt a külföldi cégekkel.
Az Evopro
A cégcsoport a 2001-ben alapított, magyarországi székhelyű mérnökirodából épült fel. A 2014-ben lezárt nemzetközi akvizíció óta a csoport több mint kétszáz mérnököt foglalkoztat automatizálási, informatikai és innovációs projektekben. Az Evopro teljes körű megoldásokat kínál nagyvállalati ügyfeleknek. A tevékenységek fókuszában szerepel a mérnöki kutatás-fejlesztés, gépészeti, villamos és irányítástechnikai tervezés, kivitelezés, üzembe helyezés, karbantartás. Kiemelt ágazatok az autóipar, az innovációs fejlesztések, a közlekedési eszközfejlesztések, a fizikai és az energetikai kutatási és automatizálási projektek, továbbá az Evoprónak jelentős referenciái vannak a repülőtéri logisztikában, az élelmiszeriparban, a vegyiparban, a gumigyártásban, az olajipar ágazatokban is.