Egyre több kisvállalkozás lát fantáziát a házi jellegű sörök gyártásában, a piaci szereplők száma évről évre emelkedik. Az Opten Informatikai Kft. elemzése szerint az elmúlt három esztendőben főként a mikro- és kisvállalati szegmensben nőtt a sörfőzéssel foglalkozó vállalkozások száma, eredményeik azonban egyelőre elmaradnak a nagyüzemi szinten termelő vállalatoknál tapasztalt növekedéstől. Míg a 10-11 legnagyobb hazai sörüzem bevételei folyamatosan emelkednek, a kisebb manufaktúrák közül minden második veszteséges. Éves forgalmuk gyakran a 100 millió forintot sem éri el, sőt többségük csak néhány millió forintos forgalmat bonyolít le. Hantos Zoltán, a céginformációs szolgálat szakembere szerint a jövő nagy kérdése, hogy érdemi lesz-e a házi főzésű sörök iránti érdeklődés és kereslet. Ha nem, a tőkeszegény kis sörfőzdék jó része biztosan lehúzhatja a rolót.
A legtöbb kézműves sör ma a különböző gasztronómiai fesztiválokon és rendezvényeken fogy el. Ezzel szemben a nagyüzemek széles körben terítik termékeiket, árbevételük meghaladja az évi 100 millió forintot, sőt, zömük milliárdos forgalmat produkál évről évre. – A nagyok bevétele minden évben tovább bővül, s ha a hazai sörfogyasztási szokások nem változnak drasztikusan, ez a növekedési tendencia a következő években is tartható lesz – mutatott rá Hantos Zoltán.
A Magyar Sörgyártók Szövetségének adatai szerint tavaly összesen 6,5 millió hektoliter sört adtak el a hazai gyártók, ennek jó része, mintegy 6,1 millió hektoliter a belföldi piacra került. Mindez négyszázalékos növekedésnek felel meg az előző évhez képest. A szakmai szervezet szerint tovább erősödött a prémium kategóriájú sörök forgalma. A szuper prémium termékek iránt 12 százalékkal nőtt a kereslet, míg a prémium kategóriás sörökből 10 százalékkal több fogyott, mint egy évvel korábban. Ezzel együtt folytatódott a gazdaságos árkategória erősödése is, tavaly összességében nyolc százalékkal bővült a forgalom ebben a termékkörben. A középkategóriás sörök forgalma három százalékkal csökkent, ahogy az ízesített italokból is három százalékkal kevesebb fogyott. A legnagyobb visszaesést az alkoholmentes termékek esetében tapasztalták a gyártók, itt csaknem 42 százalékkal csökkent a forgalom.