Ezúttal nem a Design Hét vagy más programok érdekelnek, hanem a mentoráltak. Egyfajta inkubációs házat kell elképzelnünk?
Igen, kifejezetten a kreativitáson és innováción alapuló vállalkozások számára. Magyarországon a kreatívipar a nemzeti össztermék növekedésének ötszörösét produkálja, ezzel a járműipar után a leggyorsabban növekvő ágazat. Különösen fontosak azok az innovatív vállalkozások, akik hazai bázissal, de közvetlenül a globális piacra termelnek. Ők évente átlagosan tizenkét százalékkal nőnek, és nemzetközi összevetésben is versenyképes, izgalmas és jól fizető munkahelyeket teremtenek. Közös érdekünk, hogy egyre több legyen belőlük. A Design Terminál a legújabb generációnak segít az elindulásban.
Vagyis ez a mentoráció egyúttal nemzeti érdek is. Kik és mik az ügyfelek?
Akadnak közöttük szoftvercégek, formatervező stúdiók, 3D nyomtatót építő startup vállalkozások, divatmárkák és építészirodák is. Ami közös bennük, hogy sikerükben a design játssza a meghatározó szerepet. Ez a 21. századi gazdaság egyezményes nyelve, ha egy magyar vállalkozás megfelelően beszéli, az megnyitja számára a nemzetközi piac kapuját. Ahhoz azonban, hogy be is tudjon lépni rajta, a legkorszerűbb vállalkozásépítő tudásra is szüksége van. Ezt nyújtja nekik a mentorprogramunk.
Mit jelent ez a mindennapokban?
Féléves, intenzív vállalkozásfejlesztést a legelismertebb hazai és külföldi szakemberek segítségével. Van, ahol az üzleti modell kialakításában működünk közre: hogyan lesz pénz. Mások esetében szocializációs programokkal veszünk részt a szervezetfejlesztésben: hogyan lesz csapat. Fontos terep a jogi háttér biztosítása is, főként a szellemi jogvédelem tekintetében. Akárcsak a marketingkommunikáció: az árazási modell kialakítása, a célcsoportok meghatározása. Minden vállalkozásnak saját története és ambíciója van, ezért a közös célokat rögtön a program elején személyre szabjuk. A félév végén már a külpiacra lépésre, és egy saját befektetőre is készen állnak a cégek.
Mennyire jellemző az inkubátorházi modell?
Az újítás egyre inkább a kicsi és agilis szervezetekben, lelkes csapatokban és induló cégekben születik. Ezért a multinacionális vállalatok, a kreatív ügynökségek, sőt a kormányzati szervek körében is egyre népszerűbb saját inkubátorokat létrehozni, amikkel közel tarthatják magukhoz az innovációt. Sokan a pénzt tartják a legfontosabbnak, de a tudás ennél is lényegesebb. A Design Terminál ezért fordítja erőforrásait a kompetenciák fejlesztésére.
Miben speciális a program?
Építünk a hagyományainkra. Budapest reneszánsz város, ahol egyszerre találhatók meg a design, a technológiai innováció és társadalomtudományok tradíciói. Miközben a legtöbb inkubátor kizárólag technológiai cégekkel foglalkozik, a mi programunkban együtt vannak jelen a különböző területek képviselői. Egyrészt mert látjuk, hogy a 21. század legizgalmasabb vállalkozásai a határterületeken jönnek létre. Másrészt mert hiszünk benne, hogy a különböző hátterű tehetségek nem csak mentorainktól, de egymástól is sokat tanulhatnak. Ez a megközelítés nemzetközi összevetésben is különlegesnek számít. A féléves közös munka végén minden csapat készen áll a nemzetközi piacra és egy saját befektető fogadására. A kockázati tőke ugyanis kifejezetten értékeli, ha egy csapat felkészülten, pontos elképzelésekkel kopogtat nála a nemzetközi ugráshoz szükséges anyagi támogatásért.
Ez a biztosíték, hogy „ezek nem kutyaütők”?
Fél év alatt kiderülnek a cégek erősségei és gyengeségei, növekedési kilátásaik, pozíciójuk a külföldi konkurenciához képest, és hogy mennyire erős a termék mögött álló csapat elhivatottsága. Ezeknek az információknak a birtokában egy befektető már sokkal nyugodtabban dönthet arról, odaáll-e egy új ötlet mögé. A modell működik: ezekben a napokban is több mentorált vállalkozásunk tárgyal konkrét befektetésről, hamarosan jönnek az első bejelentések.
Milyen tárcákhoz van rendelve ez az állami segítség?
A Design Terminál az Emberi Erőforrások Minisztériumának háttérintézménye, de szorosan együttműködünk a vállalkozásbarát szabályozásért felelős Nemzetgazdasági Minisztériummal és a cégek külpiacra lépését segítő Külgazdasági és Külügyminisztériummal is. Fontos partnerünk Budapest, hiszen a kreatív vállalkozások csaknem 90 százaléka itt tevékenykedik, de más városaink közül is egyre több kötelezi el magát a kreatívipar tudatos fejlesztése mellett. Debrecen, Kecskemét, Pécs, Veszprém sőt, már Sepsiszentgyörgy vezetőivel is tárgyalunk arról, hogyan segíthetjük helyben az erőfeszítéseiket.
A Design Terminál mentorprogramja nonprofit tevékenység?
Igen. Programunk térítésmentesen, de kiválasztás útján érhető el. Csak a legígéretesebb csapatokat mentoráljuk, így biztosítjuk számukra a megfelelő időt és odafigyelést.
A többiek, a kevésbé szerencsések mindenből ki vannak rekesztve?
Több mint egy éve töretlen népszerűséggel fut konzultációs programunk, melyminden kreatív vállalkozás előtt nyitva áll. A jelentkező cégek történetéből, számaiból, eddigi teljesítményéből szakértőink előre felkészülnek, és egyórás beszélgetés keretében fogalmazzák meg tanácsaikat, javaslataikat az alapítók számára, az üzletfejlesztéstől a jogi kérdéseken át a márkaépítésig. Ezt a szolgáltatást a legtöbb hazai kisvállalkozás nem tudná megfizetni, nálunk viszont ez is ingyenesen, egyfajta közműként érhető el számukra. A legjobbakat pedig minden esetben bíztatjuk, hogy tegyék meg a következő lépést, és jelentkezzenek mentorprogramunkba.
A konkrét sikersztorikon túl mutatkozik-e általánosabb haszon is?
Évente közel négyszáz vállalkozás veszi igénybe a segítségünket. Ez olyan rálátást biztosít az induló cégek tipikus kihívásaira, legjellemzőbb problémáira és igényeire, melyet vétek lenne nem felhasználnunk és továbbítanunk a döntéshozók felé. Javaslataink beépültek az elmúlt időszak uniós pályázati kiírásaiba, a kreatívipari képzéseket érintő felsőoktatási döntésekbe, de például az InternetKon digitális gazdaság fejlesztésére vonatkozó ajánlásai közé is.
Milyen esettanulmányokkal szolgált eddig a mentorprogram?
Saját területén minden mentorált vállalkozásunk kifejezetten sikeres. A Position bútoraiba beleszerettek Dubaiban, azóta megnyílt előttük a közel-keleti piac. A Hard-Body-Hang utcai sporteszközeire szerte Európából érkeznek a megrendelések. Az első hazai fejlesztésű 3D nyomtatóról, a Do3D-ről a legfontosabb szaklapok cikkeznek. Daubner Annát a világ ötven legígéretesebb divattervezője közé választotta a Vogue magazin. A FUTI utcaburkolata, amely a Napból, a földből és a gyalogosok lépteiből is energiát termel, igazi világújdonság lesz, a srácok máris válogatnak a befektetői megkeresések között. Tavaszi szemeszterünkre minden eddiginél több, száztizennyolc vállalkozás jelentkezett. Ez egy fiatal program, sikertörténetekből tehát a jövőben egyre több lesz.