Átadták tegnap a 445-ös főút Kecskemétet észak felől elkerülő, az 5-ös főutat és az M5-ös autópályát összekötő szakaszát. A 3,3 kilométer hosszú út 5,75 milliárd forintból épült meg. Az eseményen Palkovics László innovációs és technológiai miniszter azt mondta: 2030-ra fél órán belül az ország bármely pontjáról elérhető válik egy gyorsforgalmi út.
– Azon dolgozunk, hogy az autópályákat és az autóutakat lehetőség szerint minél nagyobb számban és minél előbb elvezessük az országhatárokig. Továbbá négysávos összeköttetésekkel kapcsoljuk be a gyorsforgalmi hálózatba a ma még csak kétsávos főutakon elérhető megyei jogú városokat – magyarázta a tárcavezető.
Az északi elkerülő most elkészült szakaszával kialakult a teljes körgyűrű, amellyel a kecskemétiek hetente 2500 áthaladó teherautó lég- és zajszennyezésétől mentesülnek.
Palkovics László szerint a jelenleg is zajló és még várható fejlesztésekkel új lendületet kaphat a megyeszékhely gazdasági, ipari, innovációs, felsőoktatási, idegenforgalmi és számos egyéb területen mutatkozó jelentős erősödése. Mint mondta, elképzelhető, hogy a Dunától keletre Kecskemét lesz az első hazai nagyváros, amely észak–déli és egyben kelet–nyugati irányú gyorsforgalmi kapcsolattal is rendelkezik.
Az M5-ös autópálya már évtizedek óta az autósok rendelkezésére áll Budapest és Szeged irányába. Keleti irányban az M44-es biztosít majd magas színvonalú összeköttetést. A békéscsabai gyorsforgalmi kapcsolatot megteremtő autóút két távolabbi szakaszán már jelenleg is dolgoznak a kivitelezők. Nyugati irányban folyamatban van az M8-as gyorsforgalmi út előkészítése, ami a jövőben összeköti majd az M7-es autópályát Dunaújvároson keresztül Kecskeméttel.
Az építkezéssel 2022 után összeköttetés jön létre – a főváros érintése nélkül – az M7-es, az M6-os és az M5-ös autópálya között. Az új sztrádakapcsolat rövidebb idő alatt, alacsonyabb költséggel megtehető utat jelent majd a Dél-Alföld és a Balaton térsége között. A tervezett szakaszok fontos mérföldkövei lesznek a Graz–Klagenfurt térségéből induló Körmenden, Veszprémen, Dunaújvároson át Kecskemétig, majd két ágban Egerig és Békéscsabáig folytatódó M8-as tengely építésének – sorolta Palkovics László.
Juhász Zoltán, a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) útfejlesztési igazgatóhelyettese elmondta: a most elkészült szakasz 2016 decemberében megkezdett munkálatai során a kétszer egy sávos út mellett négy körforgalom, az elkerülő út és az M5-ös autópálya kereszteződésében egy csomópont, pihenő, valamint az autópálya felett egy 58 méteres híd is épült. Salacz László, Bács-Kiskun megye 1. számú választókörzetének fideszes országgyűlési képviselője hangsúlyozta: a megyeszékhely és a kormány együttműködésére jó példa a Modern városok program, hiszen Kecskemét részben úttörő vállalkozásokhoz, részben a helyi adottságoknak megfelelő fejlesztésekhez kért támogatást az országtól.